Hoe kun je aan iemand zien hoe oud hij of zij is?

Ik ben erg goed in het raden van de leeftijd van mensen, maar hoe kan het eigenlijk dat we kunnen zien of iemand een twintiger, dertiger, veertiger etc. is? Vooral als het gaat om bijvoorbeeld vrouwen van 20-40. Wat is het precies dat er verandert in hun uiterlijk? Ik zie vaak zat vrouwen (ook beroemde, bedoel ik) die eigenlijk helemaal niet zoveel of zelfs geen rimpels hebben en toch kan ik zien dat ze dertigers of veertigers zijn, geen twintigers. Wat is het dan wat er veranderd is? Verandert de vorm van het gezicht, de uitstraling in de ogen?

Neem nu Angelina Jolie, op de eerste foto hieronder ongeveer 26, op de volgende foto ongeveer 38. Wat is hier dan specifiek veranderd? Ik zie dat ze jonger is op foto één, maar kan het moeilijk plaatsen.

http://l.yimg.com/eb/ymv/us/img/hv/photo/movie_pix/paramount_pictures/lara_croft__tomb_raider/angelina_jolie/tombpress3.jpg

http://www.hji.co.uk/blogs/wp-content/uploads/mt/hairdressersjournalweb/blogs/celebrity-hair/2012/01/09/photos/angelina-jolie-palm-springs-2012.jpg

Toegevoegd na 4 minuten:
Make-up dus niet meegeteld want op foto één lijkt ze geen make-up op te hebben. Dit is een duidelijker voorbeeld: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZ8aOMA_Enj8HbcKSN5otYrsXiofEE9_ais95nHN-HGdiz1jysXw

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
9.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij die foto die je later hebt toegevoegd zou ik, als ze op dezelfde manier waren gefotografeerd, niet goed kunnen zien wie ouder is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan je niet altijd zien,mijn moeder wordt echt altijd jonger geschat(10 tot 13 jaar ongeveer),som's denken mensen dat mijn moeder mijn oudere zus is en mijn oma mijn moeder.
Mijn oma heeft zelfs nog geen bijna geen rimpels en ook geen grijze haren.
Dus je ziet het niet altijd!

Antwoorden (6)

Dat kun je zien aan de jukbeenderen en aan de hals, de hals wordt vaak vergeten mee te nemen met de liftende behandelingen, zodat daar nog wel wat rimpels in te zien zijn, als vrouwen wat ouder worden. Ook hebben jongere vrouwen een net wat frissere look.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoe ontstaat die 'net wat frissere' look? Is dat puur uitstraling, of is er meer gebeurd in de loop der jaren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De huid verkleurd in de loop der tijd, wordt iets valer, minder roze.
ronron1212
10 jaar geleden
o en hoe zie je dan wat iemands leeftijd is verkleurd het per jaar?
Dit is vooral de gezichtsuitdrukking.
Mensen worden wijzer en laten dit ook onbewust in hun gezichtsuitdrukking terug zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
ja en wat zie je dan bij 20, 30, 40, 50 ,60 enz jaar?
Er zijn twee hoofdcomponenten bij je vraag:

1. Er is jou en je ervaring. Daarbij speelt jouw leeftijd een rol. Je kunt moeilijker iemand inschatten die ouder is dan jezelf, dus hoe ouder je wordt, hoe meer je onbewust en bewust kennis meedraagt hierover. Als je zegt dat je een goed vermogen hebt om leeftijden te schatten, is bovendien de kans al groter dat je dieren hebt waar je intens mee omgaat, die een versneld verouderingsproces meemaken, maar ten slotte zijn wij ook zoogdieren (hoewel knaagdieren en vogels ook gelijkaardige kenmerken hebben als wij). Desmond Morris kan je helpen dit probleem tot op heel diep niveau te ontrafelen.

2. Er is dan anderzijds de ander en de wijze waarop je 'hen' waarneemt. Met foto's is al een stuk delicater, want ik steun voluit degene die stel dat je 'normaal' wijzer moet worden met verouderen. Hierbij is zowel het lichaam belangrijk als bepaalde details. Iemand met ervaring zal trouwens al snel zien dat camouflage en photoshopping dikwijls mislukt omdat ze niet consistent is in diverse factoren.

Nu concreter naar je vraag:

Man en vrouw zijn gemaakt om na hun puberteit seksuele signalen op te vangen over de vruchtbaarheid van de ander, naar voortplanting toe. Hier heb je het over vrouwen, die 'het vochtigst' zouden moeten zijn tussen hun 20ste en 30ste. Dit uit zich over het hele lichaam in zowel voeding, uitdagingsmethode, mond, ogen maar ook transpiratie. Als je het laatste boek van Desmond Morris "De Naakte Vrouw" leest, zul je merken dat vrouwen 'tegenwoordig' extra langer 'kinderlijk' (infantiel) willen blijven op lichamelijk vlak, terwijl dit proces zich bij de man op eerder mentaal vlak manifesteert (blijft langer het 'spel' en het 'jagen' als doel nastreven). Dit maakt het erg verwarrend, maar heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat moeders nu geen 11 kinderen meer hebben als mijn moeder, en mannen geen zo'n zware arbeid hebben van 60 uren per week, waardoor ze 'trager oud' worden. Suiker (ook in alcohol) speelt in dit verouderingsproces ook een sterke rol, en verbrandt de cellen ook sneller waardoor ik bijv. een sneller verouderingsproces heb mijn partner-apotheker die op andere wijze zeer gezond werkt en eet (beauty & beast).

Tot slot is onze celdeling beperkt zoals een kopie van een kopie van een kopie in een fotokopiemachine: Grijs haar of haar op plaatsen waar het niet hoort (oren, neus, bovenlip) verraden dit meest. Dit 'zie' jij, denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het 'uitzakken' en 'invallen'. De huid zakt uit en dat creëert vaak een ingevallen gezicht. Waar haar wangen eerst wat boller waren vlak onder haar ogen, is dat nu wat naar onder gezakt. Hierdoor is het wat meer ingevallen onder haar ogen. Ook de huid van haar kaaklijn zat eerst wat beter op zijn plek, wanneer dat wat uitzakt worden haar gelaatstrekken wat strakker. De huid wordt ouder, en dunner door het uitrekken, dan kan je wat extra huid weghalen maar doordat het nogsteeds dunner is wordt een huidplooi niet rond maar scherp, als voorbeeld zie het verschil van haar lachplooien bij de eerste en de tweede foto.
Om nog even in te gaan op de derde foto, als je alleen al kijkt naar haar neus (+neusbrug) dan zie je dat alles veel strakker en minder rond is bij de oudere Angelina.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Grappig op die leeftijd zakt en valt er nog niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja best grappig he
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het klopt wat je zegt: 'nog niet zoveel'. Daarom formuleer ik mijn antwoord ook als 'wat meer ingevallen' en 'wat beter op zijn plek'.
Ze is al 40 en dan zakt er zeker al wel wat uit. Kijk maar eens goed naar de verschillen. Ze had eerst gewoon een voller gezicht.
ronron1212
10 jaar geleden
Zie ik niet voller gezicht en nu uitgezakt of gewoon magerder geworden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp niet goed wat je zegt. Zeg je dat je het niet ziet en stel je dat het wellicht komt doordat ze magerder is geworden? Of moet ik het letterlijk lezen en beantwoorden 'of je niet een voller gezicht ziet wat nu uitgezakt is of gewoon magerder geworden'?
Het verschil tussen twintigers, dertigers, veertigers en ga zo maar verder zie ik ook wel. Het verschil tussen een persoon van 39/41 is een stuk moeilijker te herkennen.
Laat ons beginnen bij de geboorte, vanaf dit moment beginnen wij te ademen en begint (hoe ongelooflijk ook) het verouderingsproces. De o zo nodige zuurstof om ons kacheltje en bewegingen aan de praat te houden doet ons eveneens verouderen en zorgt dat ons lichaam oxideert. Van zuurstof verslijten wij. Genen, gezonde voeding en -lucht steken eveneens wat tandjes bij. Al eens een kind bekeken? Meestal grote ogen die vaak onder de middellijn van het hoofd liggen, ver uit elkaar, kleine neus, weinig afstand tussen neus en bovenlip en eveneens tussen kin en onderlip. Bij het ouder worden komen de ogen steeds hoger te liggen en worden kleiner ten opzichte van het hoofd, ze komen dichter naar de neus toe die ook volumineuzer wordt, om maar een paar veranderingen te noemen. Dit zijn kenmerken waar we vaak niet bewust van zijn maar duidelijk jong/oud bepalen. Eigenlijk verandert er van alles doch is het meestal het bekijken van iemand zijn hoofd, de maatstaf om de leeftijd te bepalen. Nu heb je dikke en magere mensen. Oudere magere mensen hebben meestal meer rimpels dan dikkere, deze laatste bezitten meer vet dat rimpels opvult wat weer jonger doet lijken. Mensen die vaak in de zon liggen kweken ook weer rimpels, wat een duidelijke veroudering in beeld brengt.. De lichaamsbouw en skelet verandert, zoals eveneens erotische plekken opgevuld worden met vet, wat ook weer ouder toont. Sommigen oudere mensen zien er jong uit, andere weer oud. Bekijk eens een paar foto's van familieleden toen ze jong waren en nu ze oud zijn, en speur eens op wat er precies is veranderd, je zal het wel merken.
Wat je foto's als vb betreft, sinds men zich kan laten oplappen door chirurgie is er geen pijl meer op te trekken om de juiste leeftijd te schatten, je kan er jaren naast zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk kan je dat niet zien, mijn oma zag eens een dame die toch al redelijk oud was maar die zag er erg jong uit, ze had geen rimpels, gewoon geen!
Maar inderdaad bij de meeste normale mensen kan je zien hoe oud ze zijn naar mate hoe meer rimpels ze hebben en ook hoe ze praten is soms een heel verschil!
Bronnen: