Ik maak een factuur voor een particulier met adres in Brazilië. Mijn maatschappij is BTW plichtig. Moet ik een factuur maken met of zonderBTW?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (3)

Met btw zonder btw mag alleen als je klant een geldig btw nummer heeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Brazilië ligt niet in Europa en is dus geen lid van de EU...
Als het gaat om GOEDEREN die je zelf vanuit Nederland naar Brazilië stuurt dan maak je als ondernemer een factuur zonder BTW voor die afnemer in Brazilië. Er is sprake van export.

"U exporteert uw producten naar een afnemer buiten de Europese Unie (EU). Als u kunt aantonen dat uw goederen ook daadwerkelijk de EU verlaten, dan vallen deze goederen onder het btw-nultarief. U hoeft dan geen btw in rekening te brengen."
(Bron: http://www.kvk.nl/ondernemen/internationale-handel/douane-en-belastingen/btw-bij-export/btw-bij-export-naar-niet-eu-landen/)

"Levert u DIENSTEN aan consumenten, dan is de hoofdregel dat uw diensten worden belast in het land waar u als ondernemer gevestigd bent. Dit betekent dat u aan uw afnemers het btw-tarief van uw vestigingsland in rekening moet brengen. Ook hierop gelden uitzonderingen."
http://www.kvk.nl/ondernemen/internationale-handel/diensten-in-het-buitenland/btw-bij-diensten-in-het-buitenland/
10 jaar geleden
Nee,
als je kunt áántonen, dat het naar het buitenland is verstuurd(buiten Eur.),
hoef je géén BTW te betalen.