Koolstofdioxide opgelost in water vormt koolzuur of diwaterstofcarbonaat, dat veel gebruikt wordt in frisdranken. Het toevoegen van koolstofdioxide onder druk aan dranken voor de prik, wordt carboniseren genoemd. In bier zit koolzuur na vergisting van de maltose uit mout. Het komt ook van nature voor in sommige mineraalwaters.

Koolstofdioxide wordt in sommige typen brandblussers gebruikt om vuur te bestrijden, met name indien water gevaarlijk zou zijn als blusmiddel, doordat het chemische reacties veroorzaakt, stroom geleidt of grote schade kan veroorzaken, zoals in papieren archieven.

Koolstofdioxide wordt ook gebruikt bij een techniek die ‘superkritieke vloeistofextractie’ wordt genoemd. Hiermee haalt men cafeine uit koffie.
Het vervangt schadelijke organische oplosmiddelen in diverse chemische en voedingsprocessen.

De vloeibare vorm van koolstofdioxide, ook wel bekend onder de naam ‘droog ijs’, wordt in theaters gebruikt om op het podium mist te creëren en ‘magische drankjes’ te doen bubbelen.

Ook voor de drinkwaterbehandeling en de neutralisatie van afvalwater is CO2 nodig als Vervanging van chemicaliën (methylbromide, fosfine en cyaanzuur) die schadelijk zijn voor mens en milieu.

CO2 in toepassingen als koelmiddel. In diepgevroren vloeibare en vaste vorm (droog ijs) wordt CO2 als koelmiddel tot temperaturen van min 79° C gebruikt:
• invriezen/koelen van voedingsmiddelen in plaats van systemen op basis van stikstof/ammoniak;
• koeltransport-systemen;
• CO2 als koelmiddel in klimaatbeheersingssysteem in de industrie, woningbouw en in voertuigen.

CO2 wordt ook gebruikt:
• als groeibevorderaar in broeikassen
• als vervanging van verbruik van fossiele brandstoffen op locatie.
• bij lassen en frezen
• spuitgieten
• medische toepassingen
• Ongediertebestrijding met CO2