Krokodil achtigen, en in sommige gevallen de mens.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
de leeuw Wat zijn trouwens krokodil achtige ken wel de krokodil
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zoet water , de zoutwater ( Australië ) ja er zijn soorten van zeg kaaiman tot de Nijl krokodil en de exemplaren uit Florida .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de USA komt de poema ( heel zeldzaam daar nog maar ) de grote beer tegen en dat loopt niet goed af Vd poema .
ronron1212
10 jaar geleden
poema is een andere katachtige.
ronron1212
10 jaar geleden
Krokodil is krokodil kapper
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Frimus, ja soms de mens zoals Melissa Bachman. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/17/deze-foto-van-een-amerikaanse-presentatrice-maakt-tienduizenden-mensen-boos/
De luipaard (Panthera pardus) heeft niet veel natuurlijke vijanden.
Volgens de eerste bron zijn dat alleen de leeuw en de gevlekte hyena.
Maar dan alleen nog omdat deze dieren in staat zijn om de luipaard zijn prooi te ontfutselen, dus als-ie verstandig is komt de luipaard daar zelf nog wel goed mee weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij moet ook geen boze neushoorn of nijlpaard tegen komen lijkt me, vooral niet als deze kleintjes hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar die kan hij zo gemakkelijk ontwijken dat zich geen gevaar zal voordoen.
Meer dan je zou denken, want luipaarden hebben een zeer brede geografische distributie, niet alleen in Afrika, maar ook in grote delen van Zuid- en Zuidoost-Azië. Met name in China en India zijn luipaarden in grote getallen aanwezig.

De vijanden kan je verdelen in 4 groepen. De mens is een apart geval, en vormt waarschijnlijk het grootste dreigement voor de soort, omdat wij hun habitat overnemen en ze jagen voor hun huid.

Je hebt dieren die in staat zijn om een luipaard te doden en deze als prooi kunnen beschouwen, maar dat zijn slechts een handvol: krokodillen, leeuwen, enkele soorten beren en tijgers (in Azië)
In de regel zullen deze predatoren (behalve de krokodillen) niet meteen de luipaard als prooi kiezen, omdat ze zelf het gevaar lopen om gewond te raken, maar luipaarden proberen altijd het contact met deze dieren te vermijden.

In een tweede groep, veel breder, heb je dieren die de competitie aangaan met de luipaard voor hun prooien, en die in sommige gevallen een luipaard kunnen doden of verwonden om de prooi te pakken. De lijst is eindeloos: naast de bovenste dieren ook hyena's, wilde honden, jachtluipaarden, noem maar op...

In een derde groep heb je dieren die in beginsel een prooi van de luipaard zijn, maar in staat zijn om een luipaard te doden als ze zich verdedigen: grote groepen bavianen, dieren met scherpe of zware horens (grote antilopen, buffels...) of die heel hard kunnen trappen (zebra's, buffels...)

In een vierde groep, wellicht onverwacht, maar het zijn ook dieren, en kunnen een ernstige bedreiging vormen voor een luipaard, heb je parasieten. Met name darmwormen kunnen funest zijn voor jonge of niet al te sterke dieren, maar je hebt ook veel insecten die infecties en ziektes kunnen overdragen.