Zijn witte bloedlichaampjes levende wezens?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees overal dat ze een bepaalde periode 'leven'. En ook 'eten' ze indringers en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, ik denk dat macrofagen net zo goed een eigen identiteit hebben als een amoebe. Elke cel in het lichaam kun je als een levend wezen beschouwen, dat wel min of meer mechanisch reageert, je kunt het geen bewustzijn noemen wat een macrofaag of amoebe doet. Bewustzijn is een emergente eigenschap van een grote groep zenuwcellen.
Kleinere meercelligen zitten er een beetje tussen in, echt bewustzijn of zelfbewustzijn hebben die ook niet, maar ze kunnen wat gecompliceerder gedrag vertonen dan eencelligen.
Men spreekt eigenlijk alleen bij vertebraten van bewustzijn en bij inktvissen. Men ziet het ontstaan van een visuele interpretatie van de omgeving na het ontstaan van het oog als cruciaal. (Je hebt ook nog een auditieve representatie en een lichaamsrepresentatie (propioceptie). De combinatie van al die representaties van het zelf en de omgeving kun je een soort bewustzijn noemen.
Ik denk niet dat een macrofaag zo een representatie van zijn omgeving in zichzelf heeft. Ze reageren gewoon op bepaalde stoffen op celoppervlakken en vervolgens laten ze het met rust of proberen ze het te verzwelgen. Ze worden door bepaalde stoffen gestuurd in hun gedrag op een voorspelbare manier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is beter om te spreken over 'witte bloedcellen'. Het bloed bevat drie soorten bloedlichamen, waarvan de witte bloedcellen er één zijn. Het zijn cellen en dus geen wezens, maar ze leven wel en sterven ook. Ze spelen een cruciale rol in ons afweersysteem, want ze maken onder andere virussen en bacteriën onschadelijk.
Met wezen wordt overigens meestal een entiteit met een bewustzijn bedoeld, zoals een mens of een alien (science fiction). Witte bloedcellen hebben geen bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een levend wezen wordt in het algemeen beschreven als een organisme wat zich kan voortplanten. Witte bloedcellen planten zichzelf niet voort, maar worden in ons beenmerg aangemaakt en zijn een onderdeel van onszelf.
'Leven' en 'eten' zijn termen die wel worden gebruikt voor witte bloedcellen, maar dit betekent niet dat ze daadwerkelijk aparte organismen zijn die zelfstandig in ons bloed leven en daar hun eigen gang gaan; ze zijn een onderdeeltje van een levend wezen.