1 liter lucht weegt 1,3 gram, hoe kan men nu 1 liter lucht wegen?

1 liter water wegen is niet moeilijk, als we die liter laten verdampen is het er nog steeds ergens aanwezig in de lucht, wordt de lucht dan zwaarder of lichter?
En hoe kan je lucht nu wegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
15.4K

Het beste antwoord

Neem een bord, zet daar een vol glas met 2 liter water in (op zijn kop) overheen helemaal gevuld met water... en weeg dat... (het wordt een waterslot genoemd)...

Laat nu uit dat glas een liter water lopen, dus lucht komt in dat glas (precies 1 lieter dus), zodanig dat het water in het bord loopt en weeg dat opnieuw, dan is dat 1,3 gram zwaarder... Zeer simpel en ik bedenk het in minder dan een seconde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik heb thuis geen glas van twee liter. Wat nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In minder dan een seconde een plusje gedrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw test om lucht te wegen is nog het makkelijkste uit te voeren, bedankt.

Andere antwoorden (7)

Het grote experimenteerboek: lucht wegen m.b.v. ballonnen, eenvoudige opstelling met bekertjes en stokjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou ook eerst een vacuüm getrokken kistje kunnen wegen, dan er 1 liter lucht inlaten, wegen en dan het verschil berekenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat het gewicht van lucht niet altijd hetzelfde is. Met een hoge luchtvochtigheid (misschien bekend van weerberichten) weegt lucht meer dan normaal. Het gewicht van lucht is enkel bepaald als een soort 'gemiddeld gewicht'.

Als jij je afvraagt hoe men lucht zou kunnen wegen, dan zal ik dat uitleggen. Iemand laat een vat met een inhoud van bijvoorbeeld 1000 liter (1 kubieke meter), vacuüm zuigen. Dit betekent dat er dus geen lucht in zit. Vervolgens zet diegene dat vat op een weegschaal.

Op dit punt wordt het nulpunt van de weegschaal ingesteld. Dan wordt het vacuüm vat vervangen met een door droge lucht (van 20 graden Celsius, afkomstig van zeeniveau) gevuld (afgesloten) vat. Hierna zou er een gewicht van plusminus 1,293 kg af te lezen moeten zijn op de weegschaal.

Het gewicht van lucht (luchtdichtheid) verschilt per hoogte en temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk met een ballon. Zonder lucht wegen en daarna met lucht meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft het niet te wegen om de sm van lucht te weten als je weet wat erin zit kun je aan de hand van het molecuulgewicht de massa bepalen van een materie,als de luchtsamenstelling bekend is is de massa ook uit te rekenen,de 1.3 kg die je aangeeft is een benadering omdat gassen sterk uitzetten bij temperatuurs verandering en het vochtopnemend vermogen ook met de temperatuur verandert en daarmee de samenstelling is dat alleen een richtlijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De soortelijke massa (sm) van lucht is 1,29 en dat van waterdamp 0,6 kg/m3.
De waterdampmoleculen nestelen zich tussen de luchtmoleculen en dus wordt de nattere lucht zwaarder. Dit alles bij dezelfde temperatuur en druk. (Wet van Boyle-Gay-Lussac)

Het wegen van lucht is al in de andere antwoorden terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een wijnfles van 1 liter (leeg). Weeg die fles. Zuig daarna met een vacuümpomp de lucht eruit. Weeg dan die fles nog eens.

Het hangt er vanaf welke temperatuur het in je omgeving is. Is het 10 graden dan weegt 1 liter 1.3 gram.