Waarom hebben sommige planten vettige bladeren?

Voor biologie moet ik verslag schrijven over aanpassingen van verschillende bladeren (bijvoorbeeld cactus heeft doorns in plaats van bladeren om verdamping te minimaliseren). Wonderblad heeft vettige bladeren, waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens

Antwoorden (2)

Een aantal planten bewaart een watervoorraad in een deel van hun lichaam. Hierdoor kunnen ze droogte verdragen. Deze groep kan echter niet in de allerdroogste omstandigheden overleven. Ze moeten hun voorraad regelmatig aanvullen. De meest gekende planten van deze groep zijn de cactussen en andere succulenten. Water kan opgeslagen worden in verschillende organen, in de stengel of in vlezige bladeren zoals bij aloe's of vetplanten. Sommige soorten slaan water op in hun houtige stengel, deze is dan plaatselijk opgezwollen, er ontstaat dan een caudex. Baobabs, flessenbomen en ook de olifantsvoet (Nolina recurvata) zijn voorbeelden van planten die water op deze manier bewaren.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@eNdEmiOn je hebt gelijk ;)
Volgens mij is dat vettige laagje op sommige plantensoorten bedoelt als bescherming tegen de hitte en voorkomt uitdroging. Een plant past zich zoiezo al aan, aan zijn omgeving. Daarom zie je in de woestijn bijvoorbeeld stevigere planten. Die hebben zich zo aangepast aan het klimaat dat ze weinig water nodig hebben en ze zijn zo stevig zodat ze goed tegen de hitte kunnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dat ze tegen het zonlicht kunnen.