Waarom hebben vogels een relatief hoge lichaamstemperatuur?

Mogelijk heeft het te maken met het feit dat ze moeten kunnen vliegen, maar als dat het geval is, waarom hebben struisvogels en pinguins dan ook een hoge lichaamstemperatuur?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5K

Antwoorden (2)

Vogels hebben niet allemaal dezelfde lichaamstemperatuur. Wel is die (vrijwel?) altijd hoger dan bij zoogdieren. Het zou met vliegen te maken kunnen hebben, maar dat kan niet alles verklaren. Je moet de vraag breder trekken, en ook de hoge temperatuur van zoogdieren meenemen. Die is hoger dan bij vissen en reptielen, en wij vliegen bijvoorbeeld niet. Er is dus (ook, minstens) een andere reden voor(*).
Wat dat vliegen betreft: je zou kunnen redeneren, dat een nog hogere temperatuur teveel energie kost, maar dat dat bij vogels dat niet zo erg is omdat die toch al veel energie nodig hebben. Bovendien kunnen ze vliegen, en zo meer voedselbronnen bereiken, en voedsel dat voor andere dieren onbereikbaar is, of te gevaarlijk. Ze kunnen bijv. snel ontsnappen als er een niet-vliegend roofdier aan komt.

(*) Over die andere reden(en) voor warmbloedigheid is veel gespeculeerd. Het laatste dat ik erover las, was dat het vermoedelijk een manier is om schimmelziektes de baas te blijven. De meeste schimmels kunnen niet tegen onze lichaamstemperatuur. Zo zou het geëvolueerd kunnen zijn. Waarom de schimmels zich niet konden aanpassen, weet ik niet. Misschien iets fundamenteels in hun stofwisseling.
Een ander voordeel van warmbloedigheid, is dat je niet hoeft op te warmen om actief (-ver) te worden. 's nachts en 's morgens vroeg ben je dan in het voordeel t.o.v. reptielen. Voor een echt goed antwoord is nodig, dat iemand de voordelen tegen het hogere energieverbruik afweegt, in een berekening die alle factoren meeneemt. Reptielen kunnen bijv. lang zonder voedsel, wij gaan dood van de honger. Het kost ook meer water en zuurstof om op temperatuur te blijven. Dat _blijven_ is een kenmerk van poikilotherme dieren zoals wij, de kat en de vogels. Het woord betekent dat we onze temperatuur zelf regelen, niet per se dat die constant is. Dat is bij de meeste soorten wel zo, maar er zijn ook dieren die in winterslaap gaan. Kolibiries doen het een beetje, elke nacht. Anders zouden ze nog korter kunnen slapen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt, het vliegen komt er maar bekaaid af vrees ik. Terecht noem jij de niet-vliegende vogels. En je hebt ook nog vleermuizen. Maar dan moet je beseffen, dat de gemeenschappelijke biochemische basis van vogels als geheel niet zo makkelijk verandert in de evolutie, en die van de zoogdieren als geheel ook niet. Verder zijn vogels als groep op een eigen manier warmbloedig geworden, los van de zoogdieren. Vogels stammen namelijk af van de dino's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(toevoeging wgs. maximum aan tekens bereikt)
Waarschijnlijk van dino's die zelf al warmbloedig waren. Zoogdieren stammen niet van dinosauriërs af. Het ligt dus voor de hand, dat de warmbloedigheid niet op dezelfde manier tot stand is gekomen, en dan is het niet gek dat de temperatuur ook verschilt. Misschien had die wel even goed net iets lager kunnen zijn ipv hoger.
Als je een hoge lichaamstemperatuur hebt, kan je sneller zijn. Een vogel die stilzit, en begint te vliegen moet een energieboost ontwikkelen op een zeer korte tijd en moet dat soms lang volhouden. Een hoge t° heeft dan zijn voordeel. Honden en katten hebben ook een hogere lichaamstemperatuur dan de mens (moeten evolutionair ook sneller zijn), terwijl de luiaard een lagere heeft.
Reptielen, insecten en onze vissen zijn koudbloedig, en passen hun temperatuur aan de omgeving aan. Zo zal een hagedis bij 35/40° supersnel zijn, en bij koude heel traag. Vlinders richten de open vleugels naar de zon om hun bloed in de vele adertjes op te warmen, en worden weer gesloten bij voldoende warmte.
Aangezien vogels in zomer en winter het moeten hebben van een snelle stofwisseling en tijdens het vliegen veel energieverbruik, is een hoge lichaamstemperatuur noodzakelijk.