Op welke manier maakt een antistof een ziekteverwekker onschadelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (1)

" Als een B-lymfocyt zijn antigeen tegenkomt, hechten één of enkele receptoren er aan vast. Dit is het sein voor de B-lymfocyt om snel te gaan delen en veel plasmacellen te vormen. Deze plasmacellen gaan grote hoeveelheden antistof afscheiden in het bloed. De antistof bindt aan het antigeen tot een antigeen-antistof-complex. Hierdoor wordt de ziekteverwekker zichtbaar gemaakt voor de Fagocyten (de fagocyten kunnen niet alle ziekteverwekkers herkennen). Dit wordt door fagocyten opgeruimd. De antistoffen worden ook wel immunoglobulinen genoemd.

Het geheugen van de afweer

Als de ziekteverwekker verdwenen is, worden ook de plasmacellen opgeruimd. Er blijven echter specifieke B-geheugencellen aanwezig, die bij een volgende besmetting met hetzelfde antigeen, direct plasmacellen vormen, waardoor er dan na veel kortere tijd veel antistof aanwezig is. Je wordt dan meestal niet meer ziek. Je bent dus immuun voor deze ziekteverwekker. De aanwezigheid van antistoffen in het bloed kan worden aangetoond."

Dit is maar een klein gedeelte van ons complex afweersysteem dat je kan lezen bij het openen van de bijgevoegde bron.