Hoe snel vergaat een snavel?

Hoe lang blijven snavels nog goed? Als de vogel al dood is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Het ligt aan de bewaaromstandigheden...

Snavels zijn net als koeiehoorns en je eigen nagels en haar van hoorn. Als je dat droog bewaart, kun je het vrijwel eeuwig goedhouden. Zie de mummies en de fossielen zoals bij een vorig antwoord.

In Nederland is de grond te vochtig om deze materialen lang in goed te kunnen houden. Skeletten, de botten dus, zijn van been en niet van hoorn, die vergaan nog sneller bij vochtige en zuurstofrijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat blijft net zolang goed als de botten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
en hoe lang blijven de botten goed ? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je naar de houdbaarheidsdatum kijken ;)
rebecca
14 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt van het aantal vlieguren af :)
Deze is 30 miljoen jaar oud. Gefossileerd, weliswaar, maar het was destijds een colibri.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaan die al zo lang?
AWM
14 jaar geleden
Ja, tot grote verbazing van de wetenschappers:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3691169.stm
ik spaar vogelschedeltjes.
ik heb er een stuk of 30, waarvn de meesten al tientallen jaren oud zijn.
op de duur zullen ze wel vergaan, maar ik denk niet dat ik dat nog mee ga maken, ze gaan denk ik nog heel lang mee.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik denk dat snavels in tegenstelling tot de rest van het skelet uit hoorn bestaat en dat zal niet zo lang blijven bestaan als botjes. Maar ik vermoed toch wel enige tientallen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snavels van vogels vergaan over het algemeen net zo snel als de botten van vogels. Dit komt mede doordat de snavel van een vogel hoornachtig is.

Hoe snel de snavel van een vogel vergaat heeft ook te maken met de soort vogel. De snavel van een musje zal sneller vergaan dan de snavel van een havik. Omdat de snavel van een havik dikker is dan die van een musje.