Kan de kleur van je ogen veranderen door een trip?

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in jaren DMT gebruikt.

Nu vertelden enkele collega's (die niet op de hoogte waren van het feit dat ik heb getript) en mijn vriendin dat het blauw in mijn ogen veel feller lijkt te zijn en dit idee heb ik zelf ook.

Het is mij bekend dat het erg onwaarschijnlijk is dat het pigment in mijn iris van samenstelling is veranderd, maar is het mogelijk dat er een verandering in de lens heeft plaats gevonden of iets dergelijks, waardoor het licht anders in mijn ogen valt?
Of misschien een of andere vorm van gezichtsbedrog waardoor mijn ogen lichter lijken?

Ik weet wel dat mijn ogen tijdens de trip behoorlijke heftige REM-activiteit vertoonden, dus wellicht ligt daar een causaal verband?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Nee de kleur van je ogen is bepaald in het DNA. Drugs past het DNA niet aan, het kan het DNA beschadigen maar niet dat je kleur van je ogen veranderd.

Wat wel mogelijk is is het licht inval van je ogen dat veranderd. Wat vaak voor komt bij veelvoudig drugs gebruik is dat de glans in je ogen wat minder word. Hierdoor kan het lijken dat je ogen een andere kleur hebben, bijvoorbeeld wat normaal blauw/grijs was, lijkt nu meer grijs. Of andersom wat bij jouw het geval lijkt te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb even een oude vraag toegevoegd bij de bron. Tweede antwoord legt ook erg veel uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Hoewel ik ook denk dat het niet kan, vind ik het argument met DNA niet juist. Eigenschappen kunnen best door DNA bepaald zijn en toch later veranderen.
Volgens dezelfde redenering zouden ogen van baby's niet van kleur kunnen veranderen (hetgeen wel degelijk mogelijk is) en haren niet grijs kunnen worden.
Bovendien, ook al zou de drug het DNA aantasten, dan nog heeft dat geen invloed op de al gemanifesteerde eigenschap.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
Je pupillen worden wijder door gebruik van DMT. Daardoor zien je ogen er anders uit. Het duurt twee tot vijf dagen voor het spul geheel uit je lichaam is, dus konden jouw collega's ook merken dat jouw ogen er anders uitzien (of misschien inmiddels uitzagen) dan ze van jou gewend zijn.

DMT staat trouwens op lijst 1 van de Opiumwet en is daarom in Nederland verboden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou... mijn pupillen waren na een klein uurtje al weer op normaal formaat; zo lang houden de fysieke bijwerkingen niet aan, net als bij andere psychotropica nemen deze ongeveer gelijktijdig af met de hallucinogene eigenschappen.
Overigens denk ik dat ik mij in geval van strafrechtelijke vervolging kan beroepen op religieuze vrijheid; misschien kan ik de OvJ zelfs nog wat Wittgenstein bijbrengen. ;)
Thecis
9 jaar geleden
Dan moet je je hierop beroepen, dan werkt het misschien: Ayahuasca werd in 1992 in Nederland geïntroduceerd door de Amsterdamse Geraldine Fijneman, die in Zuid-Amerika in contact kwam met Ayahuasca. Zij nam het middel mee naar Nederland en richtte in 1995 de eerste kerkgemeenschap van de Santo Daime-religie in Nederland op. Hier wordt de heilige thee of Daime in de oorspronkelijke rituele context gebruikt door mensen die daar belangstelling voor hebben. De kerk telt inmiddels enkele honderden leden en houdt haar diensten vaak in christelijke kerkgebouwen die nog zelden worden gebruikt.[1] Er is echter in 1999 in Nederland een strafvervolging aanhangig gemaakt wegens het voorhanden hebben van DMT, bestanddeel van ayahuasca, en vermeld op de bij de Opiumwet behorende lijst I. De strafzaak eindigde in vrijspraak voor de twee kerkleiders op grond van de feiten dat Santo Daime een erkende religie is en het gebruik van ayahuasca binnen de rituele context van de kerk geen gevaar oplevert voor de volksgezondheid. Daaruit volgt, op grond van Artikel 9 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat de Santo Daime-kerken hun sacrament ayahuasca mogen gebruiken. In een andere rechtszaak, tegen twee particulieren, is het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk verklaard wegens ernstige overschrijding van de redelijke termijn, bedoeld in artikel 6 EVRM. Wel werd het verzoek tot teruggave van de inbeslaggenomen ayahuasca door het gerechtshof afgewezen, en het cassatieberoep daartegen werd verworpen door de Hoge Raad op 12 januari 2007. De Hoge Raad vond dat deze particulieren zich, in tegenstelling tot de erkende kerkleiders, niet met succes op de godsdienstvrijheid konden beroepen. Inmiddels heeft het ayahuascagebruik zich ook buiten de context van de Santo Daime-kerk verspreid. Op diverse plaatsen in Nederland wordt in groepsverband ayahuasca gebruikt, al dan niet gebruikmakend van religieuze symboliek. Op basis van bezoekersaantallen van diverse rituelen wordt geschat dat minstens enkele duizenden Nederlanders ayahuasca hebben geprobeerd. Harde cijfers hierover ontbreken echter. [1]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ayahuasca_(drugs)#Ayahuasca_in_Nederland
Thecis
9 jaar geleden
Mensen van justitie (en ook OvJ) staan er niet om bekend dat ze heel ruimdenkend zijn (en ook zeker niet de middelen willen gebruiken om wel ruimdenkend te worden)...
Daar geef ik je dus wat minder kans op...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thecis Vandaar de knipoog aan het einde van mijn reactie.
Wittgenstein zal wellicht weinig indruk maken.
Maar het betreft slechts een hypothetisch geval. Justitie heeft mij niet betrapt en een volgende DMT trip zal nog wel even op zich laten wachten.
Ach, al zou het tot een veroordeling leiden, ik vermoed dat dat niet meer dan een boete en/of werkstrafje zal worden... Maar dat ik me op religieuze vrijheid zou beroepen meen ik zeer serieus. Eigenlijk zou ik mezelf moeten aangeven om een proefproces uit te lokken... ;) Dank voor deze aanvulling! (al is het nogal off-topic)