Waarom wordt je huid vet in de puberteit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoort bij de puberteit erbij, zoals jeugdpuistjes etc. Na de puberteit zal dit vanzelf overgaan. Je kan reinigingsgels kopen voor een vettige huid, dagcreme's eigenlijk van alles dat helpt. Succes

Het beste antwoord

De hoeveelheid talg die wordt geproduceerd door de talgklieren is tijdens de kindertijd vrij stabiel. Maar in de puberteit neemt onder invloed van de geslachtshormonen de talgproductie sterk toe. En ook de samenstelling van de talg verandert.

Een vette huid is het gevolg van een bijzondere overgevoeligheid van de talgklieren die door hormonen worden gestimuleerd. De boosdoeners zijn vooral de mannelijke (androgene) hormonen die vanaf de puberteit hun invloed doen gelden, zowel bij mannen als bij vrouwen. Dit verklaart waarom de vette huid zich vooral in de puberteit manifesteert.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
escape
9 jaar geleden
Maar waarom is dat? Natuurlijk weten we allemaal dat de ellende komt door overijverige talgklieren. Maar waar is dat allemaal goed voor?
Amadea
9 jaar geleden
Talgkliertjes zitten overal in je huid, behalve in je handpalmen en voetzolen. Niet overal komen er evenveel talgklieren voor, maar op je voorhoofd, kin, en hoog op je rug bevinden zich de grootste talgklieren. Talg heeft een belangrijke functie: het houdt het haar en de opperhuid vettig. Dit beschermt de huid tegen uitdroging en maakt de huid beter waterafstotend. Daarnaast verhoogt het de weerstand tegen ziekteverwekkers, schimmels en irriterende stoffen. In de puberteit wordt je opperhuid dikker, de huid gaat verhoornen en afschilferen. Het babyvet is weg, en het relatief tere kinderhuidje wordt vervangen door een sterke volwassen huid.
escape
9 jaar geleden
Ah! Mooie uitleg! +1