Hoe zie je in het wild het verschil tussen een haas en een konijn?

Als ik door de Flevopolder loop zie ik regelmatig konijnen of hazen door het land rennen.
Alleen weet ik nooit of het nu konijnen of hazen zijn.
Hoe kan ik in één oogopslag zien of het een haas of een konijn is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
18.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal tussen Nijkerk en Zeewolde in de buurt van het Erkemederstrand. Prachtige omgeving.

Het beste antwoord

idd aan de grootte van de oren en lichaam. De haas is veel groter. Ook aan de manier van lopen. De haas heeft veel langere benen en beweegt tijdens het lopen veel hoger. De haas komt over het algemeen het meest voor in weilanden. Nu in het voorjaar zie je ze wel eens met 10 tegelijk in een wei. Het konijn leeft m.n. in en aan de rand van het bos/tuin meestal met meerdere soortgenoten. Ze zijn dus veel kleiner dan de haas en dus wendbaarder en op korte afstand sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is te zien aan de lengte van de oren. Een konijn heeft kortere oren dan een haas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er pas nog een gezien.
Een haas is veel groter als een konijn, verder heeft die de zelfde kleuren, alleen soms hebben ze een bruine rug.

Een konijn is ongeveer 10 12 cm, en een haas is wel ergens rond de 30 of er over heen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hazen zijn meestal alleen, en konijnen zijn meestal met meer.
Tenminste das mijn ervaring.
Hazen zie je niet vaak, tegenover konijnen.
Ik heb er nu in mijn leven nog maar 3 gezien, hazen dus, en konijnen bij de vleet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn van 10 cm?
Ben je niet in de war met een muis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, muizen zijn maar rond de 2 a 3 cm.
Zit jij niet in de war met een rat ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge konijntjes zijn misschien 10 cm, maar volwassenen echt niet! En volwassen muizen zijn ook wel groter dan 3 cm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb muizen bij de vleet gezien, in het tuinhuisje bij mijn vogels, en die waren zeker niet groter dan 3 a 4 cm.
En daar liepen volwassen en baby muizen door elkaar.
Als je goed kijkt naar de oren zie je dat een haas aan de oren zwarte punten en grotere oren heeft in vergelijking met een konijn ,aan de loop een haas zigzagt altijd (haken slaan)en loopt meer en sneller als een konijn een konijn huppelt verder is een haas dubbel zo groot als een konijn een haas maakt geen hol maar een leger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haas is groter
Haas heeft langere oren
Haas heeft grotere poten
Haas rent echt, konijn hupt meer, ook in snelheid.
Hazen zijn meer op velden te vinden, konijnen meer in bossen.

Toegevoegd na 40 seconden:
Oh ja en het belangrijkste: Mocht je ze de komende week met een mandje eieren zien lopen, dan is het duidelijk een haas en geen konijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillen die je aan een haas of konijn kunt zien; hazen zijn twee keer zo groot als konijnen, een haas rent harder dan een konijn, de onderwol van hazen is gelig-wit en die van konijnen kan verschillende kleuren hebben. Ook staan hazen hoger op hun poten en hebben ze langere voorpoten.

Er zijn verschillen in het gedrag; konijnen leven onder de grond en hazen boven de grond, konijnen leven in groepen en hazen alleen, hazen werpen hun jongen in het open veld, en konijnen maken een hol voor ze werpen en vullen het met haren en takjes. Hazen paren als ze rennen, konijnen paren als ze stil zitten.
Ook is er nog een verschil dat je met het blote oog niet kunt zien, hazen hebben namelijk 48 chromosomen en konijnen hebben 44 chromosomen. Door het verschil in chromosomen is het niet mogelijk om konijnen en hazen te kruisen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het aan de lichaamslengte zien en vooral aan die van de oren. Die zijn bij een haas veel groter. Daarbij onwikkelt een haas een veel grotere snelheid,en slaat hij "haken"als ie achternagezeten wordt.