Welke kleuren zijn goed zichtbaar in het donker (evt. met een zaklamp)?

Ik overweeg een waarschuwingsbordje achter het raam te plaatsen. Het wordt ofwel een bordje met 'hier waak ik' en een plaatje van een hond, ofwel een bordje met iets als 'beveiligd door Xyz Remote Security'. Niet omdat dat zo is, wel om een gelegenheidsinbreker af te schrikken.

Bij daglicht zal het bordje goed leesbaar zijn. Maar het moet ook 's nachts goed leesbaar zijn, en wel in het licht van de (vrij veraf staande) straatverlichting, of in het licht van de zaklamp van de inbreker.

Welke kleuren kan ik het beste gebruiken om te zorgen dat het bordje ook 's nachts (al dan niet met een zaklamp) goed leesbaar is?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
9.8K
Amadea
9 jaar geleden
Is dat niet eerder Schei- en natuurkunde dan Biologie?
Cryofiel
9 jaar geleden
Daar heb ik ook over na zitten denken. Ik dacht aan biologie omdat de kleurwaarneming geen natuurkunde is, maar meer afhankelijk is van het menselijke visuele systeem. Als voorbeeld: waarom zijn er drie elementaire kleuren, terwijl kleur niets anders is dan een golflengte die (ruwweg) van 400 tot 800 nm loopt? Dat komt niet door de natuurkunde, maar door de biologie: de mens heeft nu eenmaal drie verschillende receptoren in het oog. Hetzelfde geldt voor contrast: hoe sterk je contrast ziet, hangt niet af van het natuurkundige intensiteitsverschil, maar van de contrastgevoeligheid van het menselijke visuele systeem. Vandaar dat ik voor Biologie heb gekozen, hopende dat dat inderdaad de meest passende categorie is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, het hoeft niet op te vallen. Alleen een inbreker hoeft het bordje te kunnen zien en lezen. Daarom moeten de kleuren zodanig zijn dat een plaatje van een hond te herkennen is als een plaatje van een hond, en dat de tekst leesbaar is, of het nu in het zwakke licht van de verre straatverlichting is, in het "koude" licht van een LED-zaklamp, of in het "warm gele" licht van een gloeilamp-zaklamp.
Poet
9 jaar geleden
En Johova getuigen wellicht. Die zijn echt zuur als ze bij jou terecht komen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee hoor, ik heb ze zelfs wel eens uitgenodigd. Ik sta altijd open voor een gesprek, zolang dat met wederzijds respect gebeurt (wat je bij een inbreker niet hoeft te verwachten). Na dat eerste gesprek hebben we een afspraak gemaakt en zijn ze nogmaals langsgekomen. Opnieuw best gezellig. Ik heb hun wereld leren kennen, niet alleen het geloof dat ze verkondigen maar ook hun leven als zendeling, en hun relatie met de kerk (niet de kerk als geloofsbrenger, maar de kerk als werkgever/opdrachtgever). Heel interessant. Zij hebben mijn wereld leren kennen. Of ze het interessant vonden weet ik natuurlijk niet zeker, maar het leek er wel enigzins op. We zijn echter niet tot elkaar gekomen. Na dat tweede gesprek heb ik ze nooit meer gezien.
Poet
9 jaar geleden
Hier zit wel wat bij. Kies een fluorescerende uit:
http://www.pictogrammenwinkel.nl/waarschuwingen-c-203/bordjes-c-203_204/
Poet
9 jaar geleden
Nooit meet terug gezien... Precies dat bedoel ik ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In jou geval zou ik deze kaart nemen :-) http://cards.boomerang.nl/kaarten/g-art/god/
Cryofiel
9 jaar geleden
@Poet, maar niet met ruzie.
Poet
9 jaar geleden
Nee dat dacht ik ook niet hoor. Met fluwelen handschoenen aangepakt en in totale verwarring achtergelaten wsl.
Cryofiel
9 jaar geleden
Na het eerste gesprek moesten ze in ieder geval even terug naar het hoofdkantoor (ze noemden het anders, maar ik weet niet meer hoe het officieel heette) voor overleg over de punten die ik noemde. Ze hadden er zelf namelijk geen antwoord op. Na het tweede gesprek moesten ze opnieuw terug naar het hoofdkantoor, opnieuw omdat ze niets konden inbrengen tegen mijn punten. Deze keer heb ik ze nooit meer teruggezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop dat een buitenlandse inbrekers jouw Nederlands verstaat.

Antwoorden (4)

fluoriserend geel en oranje zijn de beste kleuren, verkrijgbaar in spuitbus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor de aanvulling.
Zelf had ik kortgeleden een spuitbus gekocht met deze verf, bij Action voor iets meer dan 2 euro en dat schoot me te binnen.
Heb je al eens geGoogled met de zoektermen ‘waarschuwingsborden pas op voor de hond’? Daar heb je al veel keus.
Je kunt ook iets naar eigen ontwerp laten maken.

Van een eventueel gekleurde tekst op een wit bordje blijft in zwak licht minder over dan van een zwarte tekst. Die heeft meer contrast met het wit van het bordje.
In zwak licht is het het lichte deel van een bordje wat je eigenlijk ziet; de ontbrekende stukjes zijn de letters van de tekst.

Op een zwart of donker bordje zou je witte letters moeten toepassen, maar heel erg opvallend lijkt dat in het donker niet te worden.

Een bijzonder effect kun je echter bereiken door retroflecterend materiaal in een redelijk lichte kleur te nemen, bijvoorbeeld wit, en daarop zwarte letters. Ik verwacht niet veel van het effect van kleur, wel van retroflectie.

Je kunt dus bij gespecialiseerde bedrijven bordjes met een tekst op bestelling laten maken, en vermoedelijk kan dat ook op retroflecterend materiaal, al dan niet in folievorm. Dat zijn bedrijven die naamplaatjes en bijzondere soorten huisnummers maken e.d.

Je zou ook een witte aanhangerkentekenplaat helemaal blanco kunnen nemen, misschien zijn die ook wel te krijgen op het smallere tweeregelige formaat van een motorfietskenteken. Als je je tekst of afbeelding dan met een laserprinter als een overheadsheet aanmaakt, kun je die er gewoon met een plakbandje op bevestigen, en als de “opdruk” je achteraf niet bevalt kun je hem dan later ook nog wijzigen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Om even te preciseren: het menselijk oog is bij zwak licht erg gevoelig voor de kleur blauw. Een blauw zwaailicht in de verte valt inderdaad goed op. Op militaire vliegvelden waren de taxibaanlichten vroeger blauw, en misschien zijn ze dat nog steeds (ik kwam daar niet vaak in het donker), dan hoefde het niet zo'n sterk licht te zijn dat de nachtadaptatie van de ogen van de vlieger weer teniet zou doen.
En toen ik eens wat verder naar beneden scrollde in de talloze afbeeldingenresultaten van de zoekslag die ik noemde, vielen mij inderdaad enkele zwarte bordjes op met een vet blauw lettertype, dat op het echte bordje misschien wel heel goed werkt in het donker. Anders zouden ze zo niet maken, denk ik.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik weet van amateurastronomen dat ze juist rood licht gebruiken, omdat rood licht redelijk fel kan zijn (zodat je goed kunt lezen en sterrenkaarten kunt bekijken) zonder dat de nachtadaptatie van het oog teniet wordt gedaan.
Bordensteker
9 jaar geleden
Dat klopt! Je gebruikt rood licht omdat je daar veel van kunt hebben zonder dat je nachtadaptatie eronder lijdt. Er zijn in het "grijze" verleden heel wat vliegtuigcockpits van rode instrumentverlichting en ook rode algemene verlichting voorzien. Dan kun je redelijk alles in de cockpit zien zonder dat je je nachtadaptatie kwijtraakt (om die weer te herstellen moet je eigenlijk weer dertig minuten in het donker of rood donker verblijven). Later is men een beetje van die gedachte afgestapt: de veiligheid is ook gediend met geen vergissingen maken IN de cockpit.
Maar om een zwak lichtje in het donker te zien, kun je het goed een blauw lichtje gebruiken. De taxibaanverlichting zijn relatief zwakke lichtjes op een laag stokje langs de grasrand; daarmee markeerde men de rand van de geplaveide taxibanen; het was niet de bedoeling het oppervlak zelf te verlichten. Je hoeft die lampen alleen maar op korte afstand te zien tijdens het langzame taxiën; wat hier misschien meespeelt is dat de militairen hun nachtelijk vliegbedrijf ook graag zo weinig mogelijk willen laten opvallen > liefst zwakke lampjes die je alleen van dichtbij goed ziet > en daarvoor koos men blauw. Daar kun je niks mee verlichten, maar de lampjes zelf zie je voldoende.
Ik besef dat deze uitleg niet zeer sterk klinkt. Maar ik herinner het kale feit me niet verkeerd: taxibaanlampen zijn nog steeds blauw. Scroll maar eens door de collectie op http://airfieldrunwaylighting.yolasite.com/taxiway-lights.php
Of lees en zie http://en.wikipedia.org/wiki/Taxiway#Taxiway_lights .
Daar staat het klip en klaar. Zonder een reden, het is gewoon zo, en in elk geval is men al in het grijze verleden op deze blauwe kleur gekomen.
Maar de connectie dat de nachtadaptatie in dit verband nog een rol speelt, heb je inderdaad onderuit getrokken. Dit Wikipediaverhaal gaat (ook) over burgerluchthavens, en dat zijn in het donker zeeën van licht, dus die ouderwetse nachtadaptatie zul je bij uittaxiënde verkeersvliegers niet in relevante mate kunnen aantreffen! Nu terug naar de bordjes!
Het voordeel van een zwak blauw licht komt weer wél tot uiting in de bordjes waarheen ik je al hoopte te dirigeren, zoals dit: http://nl.aliexpress.com/item/m966-b-Warning-I-m-the-Fire-Chief-Neon-Light-Sign/496603203.html Nu ik die eens nader bekijk, blijken dat dus inwendig verlichte bordjes te zijn > zwak blauw licht en toch goed zichtbaar.
Bordensteker
9 jaar geleden
Om de toepassing van speciaal zwak blauw licht nader te illustreren heb ik een grafiek toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beter één kort zinnetje schrijven, krijg je drie plussen en geen min.
Van mij alvast een plus voor je interessante uitleg.
De zenuwuiteinden in onze ogen bestaan uit 2 groepen: de staafjes (gevoelig voor licht en donker) en de kegeltjes (gevoelig voor kleuren)
Met name met weinig licht doen de kegeltjes niet zo veel. Hierdoor zien we bij weinig licht voornamelijk in zwart-wit.

Je eerste doel zou dus moeten zijn om zoveel mogelijk contrast op je bord aan te brengen. Daarnaast kan het veel schelen wanneer het achtergrond-materiaal reflecterend is. Dat verhoogt immers de lichtopbrengst.

Wil je toch (ook) kleuren gebruiken, kies dan de kleuren waar ons oog het meest gevoelig voor is: fluorescerend oranje en fluorescerend geel. (Niet voor niets de kleuren waar wegwerkers mee rond lopen en ambulances mee rond rijden.)

Hieronder zie je een grafiek met de ooggevoeligheidskromme voor kleuren. Dit maakt m.i. het meest duidelijk waarom bepaalde kleuren beter opvallen dan andere.
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Heeft die grafiek voor de RGB-kleuren wel echt betrekking op de gevoeligheid van het menselijk oog?
Ik vond namelijk een vergelijkbare grafiek, die betrekking heeft op het kleurensignaal dat uit een monochroom CMOS sensor verkregen is door nabewerking met een filter.
(Ik zag die in dezelfde bron van de inmiddels in mijn antwoord toegevoegde grafiek. Let dan niet op de grote piek in (ook) het blauw rechts van 700 nm, want zover loopt uw grafiek net niet door.)
Bordensteker
9 jaar geleden
De min is niet van mij overigens!
Met de eerste helft van uw antwoord ben ik het eens.
Cryofiel
9 jaar geleden
Bordensteker, jouw grafiek is genormeerd (op 1). De grafiek van Ozewiezewozewiezewallakristallix is waarschijnlijk absoluut.
Bordensteker
9 jaar geleden
Okee, maar ik denk niet dat dat mijn indruk omver kan trekken dat de blauw onderbroken streeplijn (die uit 1951) mooi illustreert dat de gevoeligheid van het menselijk oog in lage verlichtingsniveaus piekt bij 507 nm, in het blauw.
En ik ben ook nog niet overtuigd van wélke sensitiviteit de RGB-grafiek van Ozewiezewo weergeeft. Dus: sensitiviteit waarvan? Daarvoor lijkt ie teveel op het gedeelte links van golflengte 700 nm in deze grafiek: http://i.stack.imgur.com/ck1Si.png (de grafiek van O. gaat niet verder dan 700 nm).
Bordensteker
9 jaar geleden
Intussen heb ik een bron van de grafiek van Ozewiezewo kunnen vinden. Die staat in:
http://www.physicsclassroom.com/class/light/Lesson-2/visible-light-and-the-Eye-s-Response en slaat dus wél op de gevoeligheid van de kegeltjes in het menselijk oog.
(Evenals de mijne, die alleen nog nader ingaat op de situatie bij lage verlichtingsniveau’s.)
Weliswaar zijn er al drie antwoorden gegeven, maar hoewel wordt opgemerkt dat in het schemerdonker vooral de staafjes actief zijn, gaan ze verder in op de lichtgevoeligheid van de kegeltjes. Die discussie lijkt mij minder relevant voor deze vraag.
Het lijkt mij dat eerder de gevoeligheidskromme van de staafjes hier van toepassing is. Die laat zien dat de staafjes vooral in het blauw-groen gevoelig zijn (hoewel dit niet als kleur wordt waargenomen). Daarop is het Purkinje-effect gebaseerd, d.w.z. van blauwe en rode voorwerpen die bij daglicht even helder lijken te zijn, wordt de blauwe in de schemering als lichter ervaren.
Voor het bordje zou je dus rood (donker) op een blauwe (lichte) achtergrond kunnen gebruiken. Maar zwart op wit voldoet natuurlijk net zo goed.
In het plaatje (van de engelse wiki, waar veel meer wordt uitgelegd dan op de nederlandse) is de gestippelde lijn voor de staafjes. Let wel: het is een genormaliseerde grafiek. Dat alle pieken op 100% liggen wil dus niet zeggen dat alle zintuigcellen even gevoelig zijn.
WimNobel