Wie betaalde het onderzoek van de evolutietheorie?

Sinds de verlichting durfden steeds meer mensen te zeggen niet in god te geloven. Wie durfde er geld voor neer te leggen om deze studie te volbrengen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (3)

De reis van Darwin met de Beagle was bedoeld om maritieme gegevens en de kusten enz beter in kaart te brengen . Darwin wilde eerst dokter worden net als z'n vader en mogelijk grootvader . Maar hij kon niet tegen bloed . Hij was afgestudeerd Theo loog en op weg priester te worden . Toen hem aangeboden werd de reis te gaan maken . Betaald door mogelijk de ACDEMI of de marine of ? Maar het doel was niet iets met biologie maar iets wat enorm belangrijk was voor Engeland alles beter in kaart brengen . Darwins hobby was wel beesten op zetten wat toen enorm zeg in was . En had een razende interesse in alles ook oude gesteenten fossielen enz. Toen hij alles had onderzocht vond ook hij het moeilijk de juiste gevolg trekkingen te doen dus er achter komen dat de toen gangbare theorieën niet klopte . En ja daarna de heersende weten schap ( de academie ). Dat ging niet makkelijk .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en daarna het overtuigen van de heersende wetenschap . En ja zijn theorieën gingen tegen de middeleeuwse ideeën van de kerk . Die bleef de bijbel ook als een geschiedenis boek zien . En wilde er maar van uit gaan dat alles in zeg 4000 jaar was geschapen en daarna wat was gevolleerd .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op het cruciale punt van de bekostiging ga je volledig de mist in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De wetenschappers in zijn tijd waren overigens tamelijk eenvoudig te overtuigen. Nog tijdens Darwins leven - wat uniek is voor een dergelijke revolutionaire theorie- is deze eigenlijk algemeen aanvaard. Alleen de KERK had er nogal moeite mee ; die zijn na een dikke eeuw nog STEEDS niet allemaal overtuigd.......
Het is een misverstand om te denken dat Darwin zijn evolutietheorie uitsluitend baseerde op zijn onderzoek tijdens de reis met de Beagle. Na thuiskomst heeft hij nooit meer reizen gemaakt en wie On the origin of species leest moet concluderen dat hij het merendeel van zijn argumenten over de evolutietheorie ontleent aan zijn nabije omgeving, met name dierfokkers. Hij was in die tijd 'een geleerde zonder beroep' en waarvan hij leefde is niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarvan hij leefde komt in al zijn biografieen (en iets minder uit On the Origin of Species en The Decent of Men) toch swel vrij duidelijk naar voren hoor : oud geld.
Darwin kwam uit een rijk nest, oud geld zogezegd, waardoor het niet strikt noodzakelijk was om uberhaupt iets te doen voor de kost. Zijn rol aan boord van de Beagle was ook niet "bioloog" of " onderzoeker" maar "gezelschapsheer" van de kapitein, die op een dergelijke lange reis niet geacht werd om te gaan met zijn bemanning, die sociaal gezien zijn minderen waren. Er moest dus iemand mee om de arme man niet te laten vereenzamen. Om mee te eten, te drinken en te converseren. Darwin had theologie gestudeerd maar daar lag niet echt zijn hart, en zijn vader vond het wel een goed idee als hij zich op deze wijze een poosje nuttig maakte.

Er was wel een bioloog aan boord, maar die had zeker niet de opdracht zich bezig te houden met iets als evolutie. Bij Darwin was ook geen sprake bvan opzet. Het was een combinatie van interesse, de gave om patronen en verbanden te zien en een eindeloos geduld. Veel twijfel en onzekerheid ook. Darwin durfde pas iets de concluderen als hij er ECHT op geen enkele manier omheen kon. Bovendien was hij wat ziekelijk.
Vermoedelijk heeft hij meer tijd doorgebracht met het bestuderen van eendenmosselen dan van "de" evolutietheorie, Daar kwam hij ook pas heel laat mee, toen tijdgenoten (Alfred Russel Wallace met name) met de zedlfde bevindingen op de proppen dreigde te komen. En toen nog liet hij de mens er vooralsnog even buiten, in het besef hoeveel stof dat zou doen opwaaien.

Voor zijn werk op dit gebied heeft hij heen bepaalde studie gevolgd ; hij was autodidact zoals dat heet. Heeft alles in de praktijk en door zelfstudie geleerd. Waar kosten gemaakt moesten worden, was ongetwijfeld het familiefortuin alsook dat van zijn vrouw - van hetzelfde kaliber - ruimschoots voldoende. Uiteraard verloor hij naarmate zijn kennis toenam zijn geloof.