Wat is dit voor een insect?

Sinds kort hebben we regelmatig deze "schoonheid" in huis vliegen.
Wat is dit voor een soort insect?
Het kan vliegen, met een hoop herrie.
Hij is ongeveer een centimeter of drie groot.

We willen graag weten wat dit voor een insect is en waar hij vandaan kan komen, want dit is al de vijfde of zesde die we binnen gehad hebben.

Toegevoegd na 2 uur:
Oke, wat het is is duidelijk. Dank.
Blijft de vraag hoe we aan deze dieren komen?
We hebben al een jaar of 15 een kunstkerstboom en die staat nog in de berging, dus daar kan die niet uitkomen.
We kunnen ons ook niet herinneren de laatste tijd een aanschaf te hebben gedaan waarmee die kan zijn binnengekomen.

Wel wonen we in een bosrijk gebied, met onder andere wat douglas sparren (waar het beestje dol op schijnt te zijn), maar die zitten buiten en de beesten komen nu, nu we de deuren in verband met het weer dichthouden, juist binnen tevoorschijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Dat moet de Bladpootwants ( Leptoglossus occidentalis ) zijn...

Toegevoegd na 4 minuten:
De wants zuigt aan zaden en bloemen van naaldbomen. Vooral dennen maar ook sparren als de Douglasspar (Pseudotsuga menziesii), witte spar (Picea glauca). In Amerika is het een plaag voor coniferen zaad kwekerijen.
Hij overwintert en wordt dan ook vaak in huizen aangetroffen.
Lengte 15 - 20 mm.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor foto, zie link:
http://i57.tinypic.com/2cxa34.jpg
Z512099
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ Onmiskenbaar
Erna55
9 jaar geleden
+