Is bijziendheid een gradueel proces mbt de afstand?

Als je bijziend bent dat betekent dat meestal dat je dingen van veraf moeilijker ziet. Maar wat is veraf?
Betekent bijziend nou dat je dingen van dichtbij altijd goed ziet en dingen van veraf slecht. Of zit hier een aflopende (of oplopend) lijn wat wil zeggen dat hoe verder iets is hoe slechter maar ook hoe dichter bij hoe minder slecht.
Bijv. op een afstand van 60 meter zie ik een plant vaag. Maar op een afstand van 1 meter zie ik die scherp. Maar is het nu echt zo dat ik op 1 meter afstand die plant goed zie of alleen minder slecht en als hem voor mijn ogen neer zet zie ik hem dan nog minder slecht. Of zie ik die plant op 60 meter slecht maar zie ik hem scherp vanaf (stel) 1 meter afstand; de grens tussen scherp en vaag ligt ic dan op 1 meter (ipv een continue verscherpende lijn).

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
nounka
9 jaar geleden
Je bent bijziend als je dus niet ver genoeg kan zien.
Of verziend als je dichtbij niet genoeg ziet.
Als je weet hoe een oog werk ( zie bron ) kan weet je dat je met lenzen werkt.
Een verkeerde bolling/afplatting of slechte werking van de lenzen is daarvoor verantwoordelijk. Een oogbol heeft aan de achterkant van de 'inkom' de plaats op het netvlies waar je echt mee ziet.
Als een beeld ( kruispunt van de lijnen ) erop valt, kan je het goed ( scherp ) zien. Op het eerste voorbeeld zie je dat de lijnen te scherp naar elkaar lopen waardoor ze elkaar te snel kruisen. ( dat kruispunt is scherp zien ) Ze kruisen elkaar voor ze de wand raken waardoor je dus niet deftig scherp ziet.
Daarnaast kan je zien wat een bril doet om toch een goed zicht te krijgen. Die vervormt het beeld zodat het kruispunt wel op de goede plek valt. Het voorbeeld eronder toont dan de andere afwijking.
Namelijk de lijnen lopen zo traag naar elkaar toe, dat ze eigenlijk elkaar niet kruisen voor het netvlies ( maar dat erachter zouden doen als dat kon ) Daardoor zie je dus ook weer niet alles zoals het moet. Dit is eigenlijk een fout in de reactie van je lichaam. Maar ook weer een bril kan ervoor zorgen dat het wel gaat. Dan verder op je vraag. Zie ik nu slecht en minder slecht of gewoon altijd slecht maar valt het zo erg op? Een oogarts kan dat controleren. Hij kan onderzoeken hoe dicht ( of ver ) een voorwerp moest staan om niet meer goed/wel goed te zien te zijn. Dit geeft hij weer in een getal.
Dit is de dioptrie en dit geeft eigenlijk weer hoe slecht of goed je oog reageert. Hoe groter de fout in je reactiesnelheid van je oog, hoe dichterbij een voorwerp moet staan.
Dus hebben je ogen een hoge reactiesnelheid, waardoor je een lens nodig zal hebben met een hoge bioptrie ( getal ) EN hoe dichterbij iets moet staan om het scherp te zien. Zelf ben ik verziend.
Ik zie wel goed als ik een boek lees, maar meer dan enkele meter van mij weg heb ik problemen. Dan zie ik eerder wazen en schimmen.
In de loop van de jaren is die afstand groter geworden. Het is dus niet zo dat het een vast punt is tussen scherp en niet scherp zien ( in de loop van de tijd ). Bronnen:
- http://users.skynet.be/opt.christiaens/optiek_k.html
Antoni
9 jaar geleden
Op basis van je beschrijving ben je bijziend, nounka!

Het beste antwoord

Als je mijn reactie ook leest, dan leer je al wat over hoe het allemaal werkt. Hoe mensen zien.

Dit staat ook letterlijk in de reactie. En is volgens mij het antwoord op je vraag.
Een oogarts kan je ogen controleren. Hij kan onderzoeken hoe dicht ( of ver ) een voorwerp moest staan om niet meer goed/wel goed te zien. Dit geeft hij weer in een getal.
Dit is de dioptrie en dit geeft eigenlijk weer hoe slecht of goed je oog reageert. Hoe groter de fout in je reactiesnelheid van je oog, hoe dichterbij een voorwerp moet staan.
Dus hebben je ogen een hoge reactiesnelheid, waardoor je een lens nodig zal hebben met een hoge bioptrie ( getal ) EN hoe dichterbij iets moet staan om het scherp te zien.

Daaruit maak ik op dat
Er een vast punt is (van persoon tot persoon ) waarop de ogen de overgang van goed naar slecht maken. Hoe hoger bioptie hoe dichterbij iets moet staan om duidelijk scherp te zijn.
Al heeft dit volgens mijn bevatting van het schema meer te maken met de vorm van je oog en de breking van de lens dan met die afstand. Het is eerder van het lichaam... is de minimumafstand ( bioptie ) afhankelijk.

Je kan trouwens nog verder gaan. ( zie bron )
Iemand die bijziend is, heeft in veel gevallen wel een scherp beeld van dichtbij omdat iedereen moet 'aanpassen' accomoderen zeggen ze dan... om te lezen. Dan moet het licht anders invallen en worden de stralen anders gebroken. ( kan 3 dioptrie schillen )
Je oog blijft 'slecht werken' maar omdat het anders werkt zie je lettertjes goed.
Iemand met een heel milde vorm van bijziendheid ( minder dan een bioptrie van -3 )
zal door die +3 van het lezen gewoon dichtbij kunnen lezen van op laat ons zeggen 33 cm afstand.
Maar iemand met een erge vorm van minimaal -5 dioptrie zal zelfs met de aanpassing van het oog niet zo goed zien en maar goed kunnen lezen vanaf 20cm.

Dus al de bijzienden kan niet over een kam scheren.
nounka