Wat is de oorzaak van bijziendheid?

William Horatio Bates zei dat dat zou kunnen komen door de fysieke opbouw van het oog. Maar zijn theorie wordt niet geaccepteerd door de standaardgeneeskunde volgens wiki.
Maar vlgs wiki blijkt dat een te lang oog of een lichtjes platter oog leidt ertoe dat de afbeelding scherp wordt geprojecteerd vóór het netvlies.
Twee tegengestelden antwoorden lijkt me. Maar is de wetenschap inmiddels al wat verder gevorderd?

9 jaar geleden
in: Optiek
1K

Het beste antwoord

Wat is de oorzaak van bijziendheid?
De oogbol is relatief te lang tegenover de brekende kracht van hoornvlies en ooglens. De brandpuntsafstand van de ooglens is te kort en hierdoor worden de lichtstralen die het oog bereiken niet juist gebroken. Het brandpunt valt vóór het netvlies. Er zijn aanwijzingen dat myopie erfelijk is. Echter blijkt steeds blijkt dat ook langdurig nabijwerk een oorzaak kan zijn.