Wat is in de hersenenfunctionaliteit het verschil tussen bewusteloosheid en bij bewustzijn zijn?

Bewustzijn (en dan bedoel ik niet zelfbewustzijn!) schijnt in verschillende gradaties voor te komen. Ik heb gelezen dat dit het geval is , bij bijvoorbeeld slaap, wakker (normaal bewustzijn?), bewusteloos of in coma.
Maar wat is er in de hersenen dan anders in deze 4 voorbeelden? Ongetwijfeld zal dit te maken hebben met de hersenactiviteit in verschillende delen van het brein. Maar wat gebeurt er op atomair niveau?
Waardoor komt het dat je verschillende niveaus van bewustzijn hebt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
WimNobel
9 jaar geleden
Als je vraagt naar de *functionaliteit*, dan moet het antwoord specificeren of het reageren op prikkels (pijn, licht), het aansturen van autonome functies (hartslag, ademhaling) of het aansturen van actieve handelingen mogelijk is.
Maar als je vraagt naar de activiteit in bepaalde hersendelen, dan heb je het over de fysieke - of misschien beter fysiologische - verklaring.
Atomair niveau is trouwens wel heel diep; ik denk niet dat je op dat niveau het verschil tussen bewustzijnstoestanden kunt zien. Laten we het proberen op niveau van signalen in de zenuwbanen, neurotransmitters etc.
Helaas weet ik er het fijne niet van; vandaar een reactie en geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Jij verwoordt het net even beter dan ikzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hierover verschillen de meningen en theoriën waar afhankelijk van de theorie wel dan niet (al) een antwoord op jou vraag gegeven kan worden. Een van de mogelijke verklaringen is bijvoorbeeld dat wanneer de verschillende hersendelen wel of niet met elkaar communiceren men bewust resp. bewusteloos (bijv. slapend) is.

Het beste antwoord

Het bewustzijn is een moeizaam definieerbaar principe. Deels omdat het bij levende mensen onderzoek bij verschillende mate van bewustzijnsverlies (of bewustzijnsvernauwing) niet (goed) te onderzoeken is, en deels omdat verschillende oorzaken van bewustzijnsverlies ook andere fysiologie kunnen tonen.

Bij het 'bewustzijn' wordt meestal 'arousal' (waak) bedoeld. 'Arousal' is in principe een soort signalerende functie (perceptie van signalen, waarna reactie kan optreden). Ons hogere bewustzijn ('cognitie') laat ons actief nadenken met allerlei hogere hersenfuncties (lezen, taal, rekenen, abstractie etc).
Het bewustzijn is vaak een ongrijpbaar principe en vaak niet eens primair in de hersenen gelegen. Bij aandoeningen waarbij beide hersenhelften aangedaan zijn (metabole oorzaken of intoxicaties: meest eenvoudige voorbeeld: alcoholintoxicatie, metabool: hypo bij suikerziekte) raakt het bewustzijn gestoord. Ook bij aandoeningen van de hersenstam (specifiek van/in de formatio reticularis) en de thalamus kan het bewustzijn gestoord raken (hersenbloedingen, beroertes, inklemming en zelfs trauma's). Bij een aantal oorzaken van bewustzijnsdaling zijn afwijkingen in de hersenen meetbaar. Denk maar aan epilepsie, waarbij de hersenactiviteit grillig hyperactief is en na de aanval juist heel traag is (dit is te meten met een ElectroEncephaloGram: EEG). Bij bepaalde zout-tekorten (mn. Natrium) weten we ook dat er minder activiteit in de hersenen is omdat Natrium nodig is voor het ontstaan van de electrische activiteit/prikkels (actiepotentialen).

Bij onderzoek naar trauma-slachtoffers is ooit een gradering bedacht: de Glascow Coma Score (=GCS). Deze score wordt gebruikt om het bewustzijn een cijfer te geven (van 3 t/m 15). Daarbij wordt (evt met een pijnprikkel) de reactie op gebied van de ogen (Eye), motoriek (Motor) en de verbale reactie (Verbal) gescoord. Deze score wordt afgekort tot EMV. Bij een EMV van 8 of minder, wordt veelal gesproken over een coma. Deze gradering heeft beperkte waarde, omdat de toepassing ervan bij andere oorzaken van bewustzijnsdaling (met name de metabole oorzaken en intoxicaties) nooit is onderzocht. Bij (traumatische) hersenletsels en verschillende soorten hersenbloedingen is wel onderzoek gedaan en gebleken dat daarbij ook geldt dat een lage EMV score prognostisch ongunstig is (ofwel: de patient heeft minder kans op overleven).