Hoe/door wie worden de enzymen aangemaakt bij het oimzetten van nectar naar honing?

Bij het omzetten van nectar in honing onttrekt de bij vocht aan de nectar en worden er enzymen toegevoegd. Mijn vraag is: worden deze enzymen door de bij zelf aangemaakt of door de darmflora van de bij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Het omzetten gebeurt door het speeksel van de bijen, in combinatie met " maagsap."

_______citaat Willem wever ____________

Honingbijen zuigen nectar uit bloemkelken. Met de nectar in hun honingzak vliegen ze terug naar de bijenkorf. Daar zuigen werkbijen de nectar op en kauwen erop. Daardoor verandert de suiker die in de nectar zit glucose en fructose. Dan spuiten bijen de nectar in de honingraten. De honingraten hebben ze gemaakt van bijenwas. Met hun vleugels wapperen ze de nectar droog. Wat overblijft is dikke, stroperige honing. Elke met honing gevulde cel wordt afgedekt met een propje bijenwas.

________________________________________________________

_______citaat imkerij __________

Stuifmeel (pollen) van de meeldraden van bloemen wordt door de bijen van de haren van hun borststuk gekamd, gemengd met speeksel en in de vorm van stuifmeelklompjes aan de achter pootjes naar de korf of kast gebracht. Het wordt daar door de huis bijen met de bovenkant van de kop in de cellen gestampt, onder toevoeging van een kleine hoeveelheid honing, speeksel, maagsap en bijenwas. Het stuifmeel in de raat ondergaat verschillende scheikundige processen door de werking van de enzymen uit speeksel en maagsap, micro-organismen, vocht en de temperatuur in de bijenkorf (35-36°C) en rijpt in twee weken tot het zogenaamde "bijenbrood".
Het is de bron van eiwitten, vetten, micro-elementen en vitamines voor de bijen en tevens het meest complete voedingsmiddel en de grondstof voor de bijenmelk en koninginnegelei die de jonge voedster bijen maken met behulp van kliersappen in hun kop. Hierdoor wordt het nog beter verteerbaar en worden er nog meer bijen stoffen aan toegevoegd. In deze vorm wordt het aan de jonge larfjes gevoerd.
________________________________
Erna55