Waar haal je energie vandaan als je ziek bent en niets kunt eten?

Hallo,

Ik ben een aantal dagen ziek geweest en heb helemaal níets kunnen eten. Voelde me niet eens heel erg slecht, maar het eten ging niet naar binnen of anders direct weer naar buiten (overgeven). Daarbij ben ik een paar kilo afgevallen. Nu vroeg ik me af hoe het kan dat ik alsnog vrij energiek ben geweest al die dagen, ondanks dat ik niets at (wel veel gedronken).
Haalt het lichaam energie uit opgeslagen vet bijvoorbeeld? En zo ja wordt dat vet gelijkmatig uit verschillende delen van je lichaam weggehaalt of zijn er plaatsen zoals billen o.i.d. waar je sneller afvalt/vet kwijt raakt.

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij te weinig voedsel gaat het lichaam eerst de glycogeenvoorraad uit de spieren halen.
Vet word niet zomaar verbruikt hiervoor, dat is belangrijk voor de isolatie.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Je spieren worden (tijdelijk) kliner ja, zodra je weer genoeg energie en vooral koolhydraten binnenkrijgt gaat het weer naar normaal.
Die 3 kilo kan daar van komen hoor, zoveel gewicht in korte tijd is eigenlijk altijd vocht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, er zit namelijk ook altijd eten in je maag-darmstelsel. Het kan 18 tot wel 72 uur duren voordat het laatst gegeten eten er weer uit is, en bij al dat eten zit ook een boel vocht. Daarmee zit je al snel op 3 kilo.
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka, dit is niet zo. Vet heeft een dubbel doel: isolatie EN reservervoorraad. Bij gezonde mensen wordt de spiervoorraad beschermd ten koste van de vetvoorraad; Als je lichaam toch spieren ipv vet afbreekt, dan is dat een teken dat er al te weinig vet was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht altijd dat spier voor vet ging. Met minder spier verbruikt je immers minder energie en kan je langer met je vet doen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Wertos; die spieren heb je nodig voor andere zaken, vet is juist bedoeld als reservevoorraad. Verplaats je even in onze voorouders, die op mammoeten joegen. Als ze hun spieren afbraken, verloren ze de kracht om achter die mammoeten aan te rennen -dus verbranden ze eerst vet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als er juist geen mammoeten zijn, en er is een tijd van weinig eten, dan kun je langer door als de spieren eerst worden afgebroken.
tinus1969
9 jaar geleden
@Wertos, daar kun je lang over praten (ik denk dat het altijd stom is om spieren af te breken die je kunt gebruiken voor andere dingen), maar dat doet er niet toe. We zitten evolutionair zo in elkaar. Vet is je reservevoorraad energie. Spieren is in de eerste plaats voor het leveren van arbeid. Of dat nu mammoeten jagen is, of naar de supermarkt lopen.

Andere antwoorden (1)

Het lichaam spreekt dan de glucosevoorraad aan in de lever en de spieren, in de vorm van glycogeen. Dat is dan de leverancier van glucose. Is dat ook gebruikt, dan gaat het lichhaam over op eiwit- en vetverbranding. Je lichaamsvet gaat eraan en bij langere periode van honger of grotere behoefte zelfs spiermassa. zo ver komt het zelden in het Westen waar veel eten voor handen is. Het lichaam 'draait' op energie/glucose en het brein kan niet zonder glucose. Een van de processsen in het lichaam die dan in gang gezetwordt: gluconeogenese.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Dikke min: het is een misverstand dat het brein niet zonder glucose kan. Het brein kan uitstekend zonder glucose en in bepaalde gevallen is dat zelfs beter (http://www.epilepsie.nl/diagnose/ketogeen).
Ritsuka
9 jaar geleden
je lichaam maakt zelf glucose aan via de voeding indien het niet rechtstreeks geleverd word
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka; dat is wel zo, maar eigenlijk niet zo belangrijk. Je lichaam draait vooral op vet, en op de zogenaamde ketonen die je lichaam van vet maakt.
Glucose is bijzaak, in dit verband.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, In het geval van epilepsie heb je gelijk, maar dat betekent niet dat het in alle gevallen zo is. Zo heb je bij diabetes weer kans op Keto-acidose. En er is niets mis met glucose als energiebron, alleen overdaad schaadt.
tinus1969
9 jaar geleden
@Calle, opnieuw een bekend oud misverstand. Keto-acidose ontstaat door een tekort aan insuline, niet door een tekort aan suiker. Zelfs het Voedingscentrum maakt deze misser, heb ik gezien -maar ketose en keto-acidose zijn twee verschillende dingen en ketose veroorzaakt geen keto-acidose.