Ja, zeker!

Het gehoorbereik van vogels verschilt per soort. Bij sommige zangvogels is het bereik ongeveer gelijk aan het menselijke oor: 20-20.000 hertz. Bij de meeste vogels is dit bereik echter geringer: vogels zijn voornamelijk ontvankelijk voor geluiden die dezelfde toonhoogte hebben als hun eigen geluiden.

Vogels hebben wel een grotere gehoorscherpte dan mensen waardoor ze beter details kunnen onderscheiden. Veel uilensoorten kunnen bijvoorbeeld in volledige duisternis prooidieren ontdekken en lokaliseren dankzij hun gehoor. Een uil kan de richting waaruit een geluid komt zeer nauwkeurig bepalen, zowel aan de hand van verschillen in tijd, als in intensiteit waarmee het geluid van een prooidier met het linker- en rechteroor wordt opgevangen. Jonge uilen, die het tijdsverschil tussen het linker- en rechteroor nog moeten leren interpreteren, draaien en bewegen hun kop vaak om te oefenen. Ze vergelijken het geluid dat ze horen bij de verschillende posities van de kop.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja mooie details in je antwoord, een plus van mij. Overigens zijn er ook vele vogels die het niet van hun gehoor, maar van hun gezichtsvermogen moeten hebben. je snapt dat dit voornamelijk zeevogels en roofvogels zijn, die niet zo zeer steunen op hun zang.
Natuurlijk horen vogels. Want wat zou het anders voor nut hebben om soortgenootjes al fluitend aan te lokken?

Geluid speelt voor veel vogelsoorten, net als voor mensen, een belangrijke rol bij de communicatie. De opbouw en de werking van het gehoor van vogels lijkt op dat van mensen, maar er zijn grote verschillen in gevoeligheid.
Amadea
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Allicht, dus. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Amadea, het zingen van vogels is niet alleen bedoeld om soortgenoten aan te lokken; het is vooral bedoeld om concurrenten te laten weten: dit is mijn gebied en maak dat je weg komt! Misschien wat minder romantisch dan je zou denken maar zo werkt de natuur toch echt. En verder een prima antwoord!