Waarom kunnen vogels fluiten terwijl zij een snavel hebben en ik niet terwijl ik lippen heb?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Castle
9 jaar geleden
In theorie kan iedereen fluiten. Het is een kunstje dat je even moet door hebben.

Antwoorden (3)

De meeste mensen kunnen best fluiten maar dat bedoel je denk ik niet. Vogelzang ontstaat op een andere manier dan menselijk (stem)geluid. Wij produceren onze stem in het strottenhoofd. Vogels hebben ook een strottenhoofd maar gebruiken voor het produceren van hun gefluit (zang) de syrinx, een doosvormig orgaan dat dieper in het lichaam ligt dan het strottenhoofd. Mensen hebben geen syrinx en kunnen daarom geen geluiden produceren die vergelijkbaar zijn met vogelzang.

De werking van de syrinx wordt uitstekend uitgelegd in het filmpje waarvan ik de link bijvoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Fluiten is geen zingen, en wordt niet in het strottenhoofd opgewekt, maar met de lippen.
Fluiten doe je enkel met lucht door je bewegende lippen te persen en eveneens je tong te bewegen Sommige kunnen heel goed op de vingers fluiten, hier wordt vooral de tong en eveneens luchtdruk (door je longen) gebruikt om het geluid voor te brengen.

"Vogels zitten heel anders in elkaar als zoogdieren en zo ook hun geluid orgaan, dat syrinx wordt genoemd. De syrinx is een orgaan van bot, kraakbeen, vliezen en spieren aan het eind van de luchtpijp. Juist daar waar de bronchiën zich splitsen naar de longen. Verder zijn er nog luchtzakjes de lucht eerst opslaan voor die naar de longen gaat. Met onderzoeken is gebleken dat deze luchtzakjes een grote rol spelen bij het geluid maken van de vogel. Prikt men ze lek dan wordt de vogel stom.
De wand van de syrinx bevat vliezen, die men kan vergelijken met trommelvliezen. Hoe fijner hoe grote de variatiemogelijkheden van geluiden. Ook de lengte van de luchtpijp en de snelheid waarmee de lucht langs de vliezen gaat speelt een rol.
Een vogel kan geluid maken met een dichte snavel, Dotje doet dat vaak. Maar waarom zit het roodborstje met open snavel?
Dat is om het geluid te versterken en alleen daarom. Het wil zo goed mogelijk gehoord worden, wat het is bezig zijn territorium af te bakeren.
Bij veel zangvogels zingt alleen het mannetje onder invloed van testosteron, vrouwtjes beginnen ook te zingen als men ze testosteron toedient. Dat vrouwtjes er ook wel wat van kunnen bewijzen vogels als spreeuwen, die rustig hele dagen kunnen kletsen. Maar ook sommige papegaaien kunnen er wat van."

Vogels fluiten niet om het plezier, maar door hormonen die geproduceerd worden wanneer de dagen langer worden. Daardoor hoor je ze ook niet in de winter.

Toegevoegd na 3 uur:
Niet alle mensen kunnen fluiten, dat moet je leren. Soms kan ik hoge tonen halen, dan weer niet. Het is een combinatie van tong en lippen, die op de juiste manier moeten gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Interessant (+)! Alleen weten we nu nog niet waarom Violover niet kan fluiten.
De laatste opmerking ben ik het overigens niet mee eens. Dan kun je ook wel zeggen dat je seks niet doet voor je plezier, want dat het komt door je hormonen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het plezier voor de vogels volgt na hun gezang! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Violover, dat vogels geen lippen hoeven te hebben om te fluiten is toch uitgelegd. Dat de vragensteller niet kan fluiten, zal gebrek aan oefening zijn. Ik ken mensen (vooral vrouwen) die het ook niet kunnen. Ik meen dat er mensen, ergens in een bergstreek, communiceren met fluittonen.
Wat dat plezier betreft, daar heb je een punt. Het is in ieder geval geregeld dat zij het in de winter niet kunnen. Dit is een discussie apart...
Het is eigenlijk een semantische kwestie:
"Fluiten" doet een mens door lucht te persen en te laten trillen tussen de lippen, of eventueel met behulp van de vingers of de tong.
"Fluiten" doet een vogel door lucht te laten trillen achterin zijn bek, met behulp van een speciaal orgaan genaamd syrinx.

Dus wij geven dezelfde naam ("fluiten") aan twee compleet verschillende manieren van produceren van geluid, en dat is denk ik voor jou verwarrend.

Vandaar ook dat ons gefluit en dat van een vogel anders klinken, en het zo moeilijk is om het gezang van een vogel te imiteren: ze fluiten met hun syrinx, en wij hebben geen syrinx, dus helemaal hetzelfde kan het nooit worden... hoewel sommige mensen (o.a. jagers) hele aardige imitaties van vogelzang kunnen doen, soms met behulp van hun vingers of speciale instrumenten.

Dat sommige mensen niet kunnen fluiten, en dat is blijkbaar jou geval, heeft gewoon te maken met niet voldoende oefenen. In principe kan iedereen fluiten, het is een kwestie van de juiste stand van de lippen vinden, de juiste kracht bij het blazen van lucht, juiste stand van de tong, enz. Soms gaat het makkelijker als je in plaats van uitblazen de lucht juist inademt. Blijf proberen!
Sommige mensen kunnen helemaal niet fluiten omdat ze een aandoening hebben (b.v. een wond, een hazenlip, enz.) maar dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Opmerking: het geluid van vogels wordt niet achteraan in de bek gemaakt, maar door de syrinx (die vlak tegen de longen aan zit) en vliesjes, eveneens in de luchtpijp. "De wand van de syrinx bevat vliezen, die men kan vergelijken met trommelvliezen. Hoe fijner hoe grote de variatiemogelijkheden van geluiden. Ook de lengte van de luchtpijp en de snelheid waarmee de lucht langs de vliezen gaat speelt een rol." Bekijk de foto eens, ingesloten via een link in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fader
Bedankt voor de aanvulling.
Ik heb zelf vogels ontleend, ik weet waar de syrinx zich bevindt, maar gewoon zo geschreven voor het gemaak en om het verschil tussen mens en vogel duidelijk te maken..