Waar komt de methyl CH3 vandaan bij methylisering van DNA?

In de epigenetica wordt uitgelegd dat genetische processen in het lichaam verandert kunnen worden die eventueel erfelijk zijn.

Dat kan dan o.a. gebeuren door methylisering van het DNA.

Waar komt de methyl (CH3) vandaan bij methylisering van DNA? Is dat een afvalprodukt van een bepaald metabolisme? Ons voedsel en/of gedragingen lijken immers invloed te hebben op de genetische processen van ons lichaam.

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

De methylgroep komt van S-adenosyl-methionine (SAM), dat via demethylering wordt omgezet in S-adenosyl homocysteine, en daarna weer geregenereerd (in feite gerecycled) kan worden in SAM. Dit zijn nauwkeuruig gereguleerd eprocessen en er is absoluut geen sprake van 'afvalproducten'.

Ik weet niet wat voor inloed van voedsel en gedrag op genetische processen je in je hoofd hebt, maar er wordt veel onzin gezegd op dit gebied.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer goed antwoord. Maar toch opletten met het woord 'afvalstoffen'. We beschouwen iets al te dikwijls afval als het terug uit een proces komt, maar volgens die definitie zou je zelfs katalysatoren kunnen beschouwen als afval omdat ze in het proces komen en er (zij het ongewijzigd) weer uit gaan ook. Zelfs onze afvalstoffen zijn stoffen die soms wel worden opgenomen en soms niet in dat laatste stukje darm en ook meststoffen zijn geen afvalstoffen in die zin. Bijv. zuurstof + koolwaterstof geeft uiteindelijk waterdamp en koolstofdioxide. Wat is de 'afvalstof' als je het een of ander bekijkt? CH3 heeft eigenlijk gewoon als methylgroep aan het koolstofatoom eigenlijk nog één bindingsmogelijkheid over en het is net deze die zich dan organisch (niet anorganisch, het is immers koolstof en dus de kern van ons leven) bindt aan andere moleculen en zo tot op het niveau van RNA en DNA zuren hun rol gaan spelen. Die bruggen H (waterstof) dienen om te binden en in zekere zin zou je dus zelfs van 'afval' kunnen spreken, want het is de koolstof die ons leven wel degelijk blijft maken maar noodzakelijk gekoppeld aan het verwerken van zuurstof zoals in de formule zuurstof + koolwaterstof (of ruimer: levend basismateriaal) >>> water + koolstofdioxide (is koolstofdioxide dan niet het 'afval'?)