Precies ja. Daar vind je het stuifmeel en/of de stampers, de mannelijke zaadcellen en de vrouwelijke vruchtbeginsels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gedeeltelijk. De bloem bevat de stamper en de meeldraden. Dat zijn de eigenlijke geslachtsdelen van een plant. Maar een bloem bevat daarnaast vaak opvallend gekleurde kroonbladeren die dienen om insecten te lokken. Zij zorgen voor de overdracht van de mannelijke geslachtscellen (uit de meeldraden) naar de eicel (in de stamper).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
...en zijn dus ook deel van voortplantingsproces? ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Insecten bedoel je? Ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de kroonbladeren als deel van het geslachtsorgaan. Elementair deel, met zoals de eikel en clitoris mensen 'lokken' om zich voort te planten. Een bloem zonder kroonbladeren is geen voortplantingsorgaan, hij/zij is niet compleet en steriel. Tenzij, natuurlijk, de bloem geen kroon heeft en een andere truc gebruikt, dan is 'the point moot'. Wind, bijvoorbeeld. Een katje is ook een bloem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou die kroonbladeren dan kunnen vergelijken met een mooi figuur van een vrouw, of een leuk gezicht. Dat zijn "lokkers" te vergelijken met kroonblaadjes.
En om de wat gezochte vergelijking nog even vol te houden: het orgasme (de beloning) is dan te vergelijken met de nectar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bekijk het zo: ALLEEN de bloem heeft voor 100% maar EEN enkel doel: voortplanting. Verder heeft de plant er totaal niets aan, sterker, het kost alleen maar een berg energie en grondstoffen om het ding te maken en onderhouden. Een orgaan dat als enige voortplant en uitsluitend voortplant noem ik een voortplantingsorgaan.