Hoe heilzaam is (zon)licht voor blinde mensen?

Het (zon)licht dat in je ogen valt heeft o.a. tot gevolg dat er heilzame processen plaatsvinden, b.v. de aanmaak van serotonine. Is hiervan ook sprake bij blinden, of hangt dit o.a. van de oorzaak van blindheid af?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Amadea
9 jaar geleden
Ook hun huid vangt vitamine D op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wordt voornamelijk via de huid opgenomen,zoals Amadea hierboven ook zegt.
Was pas een heel item over op tv,en dat veel kinderen tekorten hebben omdat ze te weinig buiten komen.
Heeft dus weinig met je ogen te maken verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn blinden die zonlicht wel kunnen waarnemen en blinden die dat niet waarnemen met hun ogen, er is een verschil tussen blind en blind: http://www.blindenzorglichtenliefde.be/nl/MeerWeten/Index/2325
Ook blinden pikken de meeste voordelen van de zon op, ook zij hebben de zon nodig.

Antwoorden (1)

De meeste van de dingen die ik gevonden heb van de voor- en de nadelen van de zon die gebeuren eigenlijk door de huid en niet door de ogen. Zie hieronder de lijstjes.
Natuurlijk is het zien van de zon op zich al iets om gelukkig van te worden, een mooie dag, vlindertjes,... maar de blinde persoon zal ook de gevolgen voelen van in de zon zitten. Ook al ziet hij de stralen niet en de natuur die jij wel kan zien.

Het enige dat ik gevonden heb dat een blinde niet zal hebben als voordeel. ( bron )
Als ziende mens met je ogen dicht even naar de zon kijken. Ik weet niet of de ogen van een blinde hetzelfde werken. Als iemand dit kan aanvullen, doe maar...
Voordelen van het oogzonnen
Hormonen worden aangesproken
Stofwisseling kan veranderen
Het zou je zicht verbeteren ( wat bij een blinde niet kan )

De lijstjes.
De zon heeft verschillende positieve kantjes

Vitamine D worden aangemaakt in zonlicht ( botontkaling, vruchtbaarheidsproblemen, gele kleur bij kinderen,... kan je zo verbeteren. Dit is voor iedereen, maar het is ook goed voor MS patiënten want die Vit D is goed om minder ontstekingen te krijgen.
Mensen worden er gewoon gelukkiger van endorfines komen vrij.
Spieren en gewrichten doorbloeden beter na het in de zon zitten
Af en toe in de zon zitten voor vrouwen geeft minder kans op borstkanker.
Mensen worden bruiner en vele vinden bruinere tint gezonder ogen
De zon kan het testosteron gehalte van mannen verhogen. Dus zijn zijn ook heel wat voordelen ten gevolgen aan. :)
Kalmerend effect dus lagere bloeddruk en dat zorgt dan weer voor een hele reeks voordelen.
Goed voor het geheugen
Eceem, psoriasis en acnee verminderen

Dit is allemaal goed. Maar dan heb je aan een maximaal een uurtje zon per dag genoeg en... je moet niet eens bloot voor zijn. Gewoon je gezicht en armen zou genoeg zijn.
Hoe meer hoe beter telt niet.

Minder goede kantjes zijn

Huidkanker
Sneller rimpels
Meer rimpels
Huid word slaper, minder elastisch en stugger
nounka