Heeft een hond een ander soort blaas dan een mens, die blaasontstekint voorkomt?

Ik hoor regelmatig de tip dat je, als je plast, vooral goed uit moet plassen. Dus niet stoppen met plassen als er misschien nog een restje urine in de blaas zit, maar de tijd nemen om rustig uit te plassen, zodat je de blaas helemaal leegt.

Als je dat niet doet, zou je een verhoogd risico lopen op blaasontsteking.

(Subvraag: is dat zo?)

Ik zie echter dat honden bij elke boom, elk paaltje, elk hoekje in een tuinmuurtje een klein beetje urine lozen. Ik begrijp dat ze dat doen om een geurmarkering achter te laten. Het betekent echter wel dat ze hun blaas nooit geheel legen.

Hoofdvraag:
Hebben honden een ander soort blaas dan mensen, waardoor zij geen risico lopen op blaasontsteking als ze hun blaas niet geheel leegplassen? Of lopen honden wel degelijk een hoger risico op blaasontsteking door hun gedrag, maar is het zetten van een geurmarkering voor hen zo belangrijk dat ze dat risico accepteren?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Amadea
9 jaar geleden
Nee. Zie http://www.dierendokters.com/honden/ziekten/blaasontsteking
Reddie
9 jaar geleden
Nee, dat hele verhaal over uitplassen is een broodje aap verhaal, verzonnen door wetenschappers die niets beter wisten te onderzoeken.
Antoni
9 jaar geleden
Wetenschappers kunnen ook (gewoon) fouten maken, Reddie, het zijn net mensen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Honden plassen telkens een klein beetje om hun territorium af te bakenen. Maar als je goed oplet dan zie je dat na een flinke wandeling de hond nog steeds probeert te plassen, maar er komt geen druppel meer uit. In het wild zou een hond dus regelmatig zijn blaas helemaal legen. Onze huisdier hond heeft die gelegenheid vaak niet, ze mogen met het baasje in 5 minuten hun behoefte doen en dat volstaat niet om hun blaas te legen. Maar als je dagelijks een grote wandeling met ze maakt, dan lukt dat wel. Dus elke dag minimaal één grote wandeling is beter voor je hond
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen die hun hond maar 5 minuten uitlaten, zouden sowieso geen hond(en) mogen hebben.
Rieneke1
9 jaar geleden
Een hond die natuurlijk gevoerd wordt, heeft goed zure urine waar bacteriën minder kans maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie
Bronnen?
Reddie
9 jaar geleden
@Antoni , fouten maken? Maar dan wel de hele wereldbevolking opzadelen met onzinnig gedrag.
@Gesp
1) Urine is steriel, en heeft dus weinig reden om een ontsteking te veroorzaken.
2) De nier produceert in een behoorlijk hoog tempo urine. Als je dat laatste beetje uitplast, is dat binnen een paar minuten weer aangevuld. Vervolgens staat er gedurende een aantal uren een flinke hoeveelheid urine in de blaas.
Onwaarschijnlijk dus dat dat kleine beetje in een paar minuten zoveel schade zou geven.
Als je blaasontsteking aan het laatste beetje urine wilt koppelen zul je met een logische, fysische, bologische of scheikundige verklaring moeten komen, en niet met statistiek.
Antoni
9 jaar geleden
@Reddie, lang niet iedereen op de wereld zal op de hoogte zijn van ieder advies van een wetenschapper en lang niet iedereen zal ieder advies van iedere wetenschapper opvolgen, dus de vermeende schade zal echt wel meevallen! Rustig de tijd nemen voor een toiletbezoek kan naar mijn idee nauwelijks schadelijk zijn.
Erna55
9 jaar geleden
Het is niet verkeerd om goed uit te plassen.
Echter: niet uitplassen leidt niet tot urineweginfectie. Bij onderzoeken naar oorzaken van urineweginfecties wordt er naar gedrag gevraagd.
Niet iedereen wil dan altijd eerlijk antwoord geven.
Het is voor veel mensen" gemakkelijker" om te zeggen dat je niet voldoende tijd neemt op het toilet, dan om te zeggen dat je seksueel actief bent.
Niet alle wetenschappers die een epidemiologisch onderzoek doen, zijn zich voldoende bewust van de fout-marges in de antwoorden. Normaal wordt er na uitkomst van de onderzoeken gekeken of er een "medische onderbouwing" gevonden kan worden. Zo zijn de sprookjes over HIV- besmettingen via niezen, toiletbrillen en koffiekopjes door de medici ontzenuwd.

Het beste antwoord

Honden hebben een andere zuurgraad, een andere manier van seksueel contact en andere hygiene-gewoonten.
Er zijn bij mensen meerdere oorzaken van blaasontsteking. Niet goed uitplassen hoort daar niet bij. Al is goed uitplassen om andere reden wel gezond, het heeft niets te maken met blaasontsteking.

De meest voorkomende oorzaak bij mensen is een bacterie die de urinewegen in komt.
Seksueel contact is berucht, maar er is gemakkelijk iets aan te doen. Denk aan bijvoorbeeld gaan plassen na geslachtsgemeenschap. Dit zorgt ervoor dat de bacteriën niet " vast komen te zitten" in de blaas. Vrouwen die niet plassen na geslachtsgemeenschap hebben een veel grotere kans op een urineweginfectie dan vrouwen die dit wel gewoon doen.
Een andere oorzaak is de welbekende E. coli bacterie. Normaal gesproken is deze bacterie te vinden in de darmen, maar het is mogelijk dat deze bacterie terecht komt in de blaas. De bacterie gaat dan via de urinebuis naar de blaas en nestelt zich vervolgens in de blaas. De reden dat dit vaker gebeurt bij vrouwen dan bij mannen is omdat de urinebuis en de anus bij de vrouw veel dichter bij elkaar liggen. Het is voor de E. coli bacterie dus gemakkelijker om bij de blaas te komen van de vrouw.
Een andere oorzaak is slechte hygiëne, waarbij je er dus zelf voor zorgt dat de bacteriën de kans hebben om in de urinebuis te komen. Het verkeerd afvegen van de billen na het poepen ( van boven naar beneden ) zorg vaak voor infectie.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarbij opgemerkt dat het als vrouw niet lekker is om seks te hebben met een volle blaas....
Erna55
9 jaar geleden
@pokemon: dan zal het plasje na de seks niet zo groot zijn...