wat is het verschil tussen rotten en vergaan?

Ik ben op zoek naar het verschil tussen rotten en vergaan in biologische zin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (3)

Rotten is onder invloed van bacteriën, vergaan is door de elementen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoeft niet alleen door bacteriën, schimmels zorgen daar eveneens voor.
Het verschil is waarschijnlijk eerder taalkundig dan biologisch. Rotten is het proces waarbij organische stof wordt omgezet in anorganische stof. Als gevolg daarvan zal een kadaver uiteindelijk geheel vergaan. Daarmee is niet gezegd dat het kadaver in het niets verdwenen is maar dat het volledig is omgezet in stoffen die niet meer herkenbaar zijn als afkomstig van het kadaver. Rotten is dus het proces, vergaan het resultaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rotten is een manier van vergaan. Dus als iets rot vergaat het ook (doot rotting), maar als iets vergaat hoeft het niet altijd door rotting te zijn. Hoewel de meeste andere betekenissen van vergaan wel wat spreekwoordelijk zijn. Als je een beetje met je ogen knijpt zijn het synoniemen.

Van Dale:
rot·ten (rotte, heeft, is gerot)
in toestand van bederf of ontbinding verkeren

(Let op: er zijn natuurlijk meer betekenissen, zoals "oude rotten in het vak".)

ver·gaan (verging, is vergaan)
te gronde gaan; ophouden te bestaan: het schip is vergaan; horen en zien verging ons
verteren, verrotten

Wikipedia zegt nog: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verrotting)
Verrotting is het uiteenvallen van dode organismen of dood organisch materiaal.

Encyclo.nl zegt nog "geleidelijk ophouden te bestaan"; dat is mooi omschreven, hoewel het niet geheel lijkt te kloppen met een schip dat vergaat.

Feitelijk vergaat een schip twee keer, als je erover nadenkt: een keer snel, daarna nog een keer heel langzaam op de bodem van de zee. Maar dromen kunnen ook vergaan.

Kortom: vergaan is een ruimer begrip dan rotten.