Hoe lang duurt het tot je nakomelingen bruin worden als je naar aan afrikaans land verhuisd?

Niet bruin van de zon... Maar erfelijk, :Als ik naar bijv. Congo verhuis en mn nakomelingen trouwen steeds met een blanke europeaan, Hoe lang duurt het voor dat de nakomelingen zwart/donkerbruin zijn??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik vermoed dat daar middels natuurlijke selectie vele generaties overheen gaat en melanine zeer geleidelijk aan wordt opgebouwd ter bescherming tegen een overmaat aan zonlicht https://pbs.twimg.com/media/B8JuvzxIQAA79UD.jpg
Erna55
9 jaar geleden
De erfelijkheid is bepalend. Na een paar generaties ergens wonen, verandert erfelijkheid niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle veranderingen gebeuren door fouten in de genen. Als deze fout toevallig een voordeel biedt, zal deze succesrijk zijn en de andere soort verdringen of zeker evenaren. Het is niet eens zeker dat jou stelling, een tweede keer zou gebeuren.
Zwarten wonen al decennia in Amerika, ze zijn nog steeds zwart. Door het samensmelten met andere huidskleuren krijgt men ook verandering, maar daar gaat je vraag niet over.

Antwoorden (4)

niet want dat zit gewoon in de genen dus dat kan alleen als je met een 'bruin' iemand kinderen krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet goed te zeggen, omdat het proces dat tot het bruiner worden van je (verre) nakomelingen zou moeten leiden fundamenteel afhankelijk van toeval is.

Modellen van evolutie zeggen namelijk:

1) Je erft je eigenschappen van je ouders
2) Het kan wel zijn dat er ineens een onverwachte eigenschap naar voren komt die al recessief ("onderdrukt") aanwezig was in de eigenschappen van een van je ouders (maar dan is het dus geen echte verandering)

Met 1) en 2) alleen zouden er dus nooit 'echte' veranderingen op kunnen treden, zoals het antwoord van Glow317 ook al zegt.

3) Daarbovenop kunnen nog toevallige veranderingen (mutaties) in je genen optreden die je door kunt geven aan je nakomelingen.

Daarmee is dus verandering mogelijk, maar deze veranderingen zijn gebaseerd op toeval (maar: lees verder).

De grote meerderheid van deze willekeurige mutaties is neutraal of nadelig voor degene die deze mutatie heeft/erft, en maar een kleine minderheid van deze mutaties zou voordelig zijn. Een voorbeeld van zo’n voordelige toevallige mutatie zou nu een nakomeling met een (iets) donkerder huid kunnen zijn (als je in Kongo woont), omdat die nakomeling minder last van verbranding zal hebben.

De kerngedachte is nu dat hoewel deze veranderingen toevallig zijn, mensen die ‘genoeg’ voordeel hebben van een bepaalde mutatie, daarmee ook een grotere kans krijgen lang genoeg te leven om zich voort te planten, en in die zin wordt het toeval dus ‘zwaarder gewogen’ in de richting van voordelige mutaties (de zgn ‘survival of the fittest’). In Europa zal het niet veel uitmaken of je een blanke of donkere huid hebt, maar in Congo misschien wel, al komt dat voordeel waarschijnlijk pas naar voren in voldoende ‘primitieve’ omstandigheden, als je je niet makkelijk kunt beschutten tegen de gevolgen van zonnestraling.

Maar met dat al valt zonder meer kennis niet goed te zeggen hoe lang dat dan zou duren. Want je zou dan dus al moeten weten:

1) hoe vaak mutaties gemiddeld optreden
2) vervolgens hoe groot de kans is dat het om een mutatie gaat die je huidskleur donkerder maakt
3) vervolgens hoe groot dan precies het voordeel zou zijn in termen van overleven en voortplanting
4) enz enz

en dan zou je het _misschien_ met een statistisch model kunnen schatten.

Ik denk daarom niet dat er iets zinnigs over te zeggen valt, tenzij hierover (of iets wat hier op lijkt) langlopende case studies met data bekend zouden zijn (en ik vermoed van niet).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel mooi, goed geformuleerd en beredeneerd antwoord! + Zie de link van Mullog.
De overgang van donkere Afrikaanse mensen naar blanke Europeanen duurde zo'n 32.000 jaar. Dat is dus de orde van grootte van tijd waaraan wij moeten denken.
Om bruine nakomelingen voort te brengen uit blanke ouders moet een mutatie optreden en de kans dat dat gebeurt is even groot als je in Europa blijft als wanneer je naar Congo emigreert. Mutaties treden namelijk niet op onder invloed van milieufactoren (zoals het klimaat in Congo) die de mutatie nuttig zouden doen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste Europeanen kwamen circa 40.000 jaar geleden vanuit Arfrika naar Europa. Circa 8.000 jaar geleden verschenen de eerste blanke Europeanen. Dat betekent dat het ongeveer 32.000 jaar geduurd heeft om van een donkere naar een blanke huid te gaan.

De oorzaak van de overgang van donker naar blank is o.a. het aanmaken van vitamine D onder invloed van zonlicht. Door de mindere zon in Europa is dit beter met een blanke huid dan met een donkere. Een donkere huid geeft een betere bescherming tegen de zon.

Ik denk daarom dat de overgang terug van blank naar donker waarschijnlijk sneller gaat dan andersom. Door het felle zonlicht hebben mensen met een blanke huid grotere gezondheidsrisico's in Afrika dan mensen met een donkere huid in Europa. Daardoor zal het selectieproces sneller gaan.

Hoe snel is niet te zeggen omdat er mogelijk ook nog andere factoren in het spel zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord! + Terug in de evolutie is doorgaans een sneller proces dan een stap vooruit.
40.000 jaar geleden, de genen voor een lichtere tint moesten éérst ontstaan door mutatie en selectie. Waarschijnlijk zal de weg "terug naar bruin" sneller verlopen, simpelweg omdat de genen voor een donkere huidskleur nu al bestaan, ook al zitten ze erg diep verborgen in je DNA.
Met "sneller" moet je niet denken aan een paar generaties, het zal waarschijnlijk toch duizenden jaar duren... of niet, wie weet, en is het een kwestie van een paar generaties, zo werkt de evolutie!!