Moet je bij het kweken van fruit en groente in pot maar een plant laten doorgroeien en de rest verwijderen?

Ik heb een aantal Albert Heijn moestuintjes en onderanderen mijn cherrytomaten- en paprikaplant beginnen al behoorlijk groot te groeien. Bij mijn cherry tomaten komen een stuk of 11 stengels uit de grond en bij de paprika 8 stuks.

De planten staan in de vensterbank in 10 liter potten naar het zuid-oosten en hebben dus de hele dag zon. Het is de bedoeling dat de planten volledig gaan groeien in de vensterbank.

Ook heb ik nog een aardbeien, basilicum, krulpeterselie en wortel. Dus als jullie daar nog tips voor hebben hoor ik het graag.

De wortelen zitten in een behoorlijk grote pot en de krulpeterselie in een wat kleinere dan 10 liter.

Alvast bedankt!

9 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van de tomaten en paprika zou ik er niet meer dan 2 in een pot zetten/laten staan.
Anders wordt het te veel. Je kunt ze volgens mij ook beter buiten zetten, anders heb je kans dat ze heel lang en slap gaan worden.

Het beste antwoord

"Nadat je Albert Heijn Moestuintje ingezaaid is en de eerste plantjes al groot beginnen te worden moet je nadenken over verpotten. Hoe en waarom leg ik graag even uit.
De volgende stap van je Albert Heijn mini moestuintje is het verpotten van je beplanting. Bij AH kan je zogenaamde groeitasjes kopen (2 voor 2 euro) waar je in elk tasje 1 plantje/ bakje kan overpotten. Je kan natuurlijk ook zelf potgrond en potjes regelen.
Je kan de bakjes uit je moestuin op 2 manieren verpotten: In z'n geheel met bakje en al, of het bakje openscheuren en de plantjes los verpotten. Hier zie je hoe je een plantje met bakje en al kan verpotten.
(zie link)

Cherrytomaat
Los van elkaar trekken, en los uitplanten zodra het plantje 8cm hoog is. Elk plantje heeft 50x50 cm nodig. Sowieso binnen houden voor de zekerheid. Buiten kan eventueel wel, maar is niet verstandig meer

Paprika
Los van elkaar trekken, en los uitplanten zodra het plantje 10cm hoog is. Elk plantje heeft 50x50 cm nodig. Sowieso binnen houden. Buiten in Nederland is niet geschikt voor de Paprika.

Basilicum
In z'n geheel verpotten zodra de plantjes ongeveer een cm of 4 -6 zijn.
Krulpeterselie
In z'n geheel verpotten zodra de plantjes ongeveer een cm of 4 -6 zijn.

Wortel
Wortel moet eigenlijk los uitgeplant worden, vanwege de ideale plantafstand maar dit mag dus eigenlijk niet met wortel. Als je kleine wortelplantjes uitzet kan het zijn dat je het worteltje beschadigd en je dus meervingerige wortels oogst straks. Wees dus heel voorzichtig, en doe dit zo snel mogelijk, zodra het plantje ongeveer 3cm hoog is.

Krulpeterselie
In z'n geheel verpotten zodra de plantjes ongeveer een cm of 4 -6 zijn."

Toegevoegd na 7 minuten:
Een tip die ik zelf heb bedacht en reeds jaren toepas.
Als je een hele kluit plantjes uit elkaar wil halen zonder de haarworteltjes te beschadigen, hou dan de kluit even onder water (emmer, kom of zo) terwijl je zachtjes de aarde kneed. Al snel kan je de fragiele plantjes mooi en in zijn geheel uit elkaar halen. Verplanten in rulle potgrond om het geheel aan worteltjes te behouden.
Succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JulianJDel
9 jaar geleden
Bedankt!