Hoe gedraagt een blind paard zich?

Een collega kreeg van iemand te horen dat hij zich gedroeg als een blind paard.

Toen ik dit hoorde, vroeg ik mij af hoe een echt blind paard zich gedraagt. Nu neem ik aan dat een wild paard dat blind wordt geen overlevingskansen heeft. Maar hoe zit het met een tam weidepaard dat blind wordt?

Zal het blinde paard zich nog van de stal naar de wei en terug laten leiden? Zal het de andere paarden kunnen en willen volgen, op geluid en/of reuk? Zal het zelfstandig kunnen eten als het in de wei staat? Zal het uit een voederbak kunnen eten? Kan het nog water vinden en drinken?

Kortom, hoe gedraagt een blind tam paard zich, en welke begeleiding heeft het nodig?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook al zo'n letterlijke denker? ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. En da's vaak erg leuk!
Poet
9 jaar geleden
Hoe gedraagt je collega zich dan? En welke begeleiding heeft hih/zij nodig?
Cryofiel
9 jaar geleden
Soms gedraagt hij zich als een olifant in een porseleinkast. Dan trapt hij net iets teveel heilige huisjes omver, althans, volgens de gevestigde orde. Is niets mis mee, dat hoort bij zijn vak. Soms moet je enige stennis veroorzaken om dingen ten goede te kunnen veranderen.

Antwoorden (1)

Van nature leven paarden in de vlakte en zijn ze potentiele prooidieren. Hun gezichtsvermogen is daarom erg belangrijk en het verlies ervan is tot op zekere hoogte te vergelijken met wanneer wij de ogen sluiten. Water kunnen ze bijvoorbeeld niet meer ruiken en de meeste obstakels merken ze niet meer op, Maar uit het feit dat je een paard dat voor een wagen is gespannen oogkleppen kunt opzetten blijkt dat ze met zorgvuldige begeleiding wel kunnen functioneren zonder gezichtsvermogen. Zijn voedsel kan hij wel op de reuk vinden en soortgenoten ruikt hij ook best maar voor andere zaken moet je de andere zintuigen inschakelen, zoals windgongen om te laten horen waar de drinkbak is of waar obstakels staan. Vertrouwen tussen paard en ruiter en veel geduld is daarnaast essentieel. Als dat er is zal het blinde paard zich van en naar de stal laten leiden. Lees het verhaal in de link maar.