Waardoor werden de insecten (en andere dieren?) vroeger zo groot?

Miljoenen jaren geleden waren er insecten als duizendpoten en libellen enorm groot evenals natuurlijk de dinosaurussen. Tegenwoordig zijn de beestjes aanzienlijk kleiner maar hoe kan dat? En zouden ze in toekomst weer zo groot kunnen worden?
En zou dat voor mensen ook hebben gegolden?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
7.5K

Het beste antwoord

Waarom banjeren er geen reuzenmieren of gigantische kevers in onze achtertuinen rond? Röntgenfoto’s van kevers laten zien dat zuurstofgebrek insecten dwingt klein te blijven.

Lang geleden banjerden er wel reuzeninsecten en andere gigantische geleedpotigen op de aardbol rond, zoals duizendpoten van een meter en libellen met een spanwijdte van zeventig centimeter. Dat is al wel weer zo'n driehonderd miljoen jaar geleden en bovendien waren in die tijd, het Carboon en vroege Permtijdperk, veel dieren enkele slagen groter dan ze nu zijn. De gangbare gedachte is dat dat kon, omdat de hoeveelheid zuurstof in de lucht veel groter was dan nu. Toen was de zuurstofconcentratie ongeveer anderhalf keer zo groot als nu. Op het moment dat de hoeveelheid zuurstof in de lucht weer afnam, werden de insecten weer kleiner van formaat, is het idee.

De theorie dat de hoeveelheid zuurstof die op dit moment in de lucht zit niet voldoende is om insecten reusachtige proporties te laten aannemen, bestaat al lang. Maar nog niemand had er onderzoek naar gedaan en bewezen dat het ook echt zo werkt. Onderzoeker Alexander Kaiser en zijn collega's van de Midwestern Univeristeit in Glendale en zijn collega's brachten hier verandering in door te kijken naar het ademhalingssysteem van vier keversoorten van verschillende grootte.

Het zit namelijk als volgt. Hoeveel zuurstof een dier kan opnemen hangt af van de lichaamsonderdelen waarmee hij dat doet. Zoogdieren gebruiken longen, vissen hebben kieuwen en insecten gebruiken ademhalingsbuisjes, de tracheeën, die de zuurstof overal in het insectenlijf afleveren. De oppervlakte van deze onderdelen is van belang maar ook de afstand die de lucht moet afleggen voordat hij zijn bestemming bereikt. Bij grote insecten is die weg groter en zijn er langere ademhalingsbuisjes nodig.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.livescience.com/1083-oxygen-giant-bugs.html
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken de redenen die Erna aanvoert en die zijn ongetwijfeld waar maar er is nog een andere reden. Insecten hebben geen inwendig skelet, dat voor ondersteuning van het lichaam kan dienen. In plaats daarvan dragen ze een pantser rond het lichaam, het zogenaamde exoskelet. Dat is een dermate zware last dat het beperkingen stelt aan de omvang van de drager. Een vlieg ter grootte van een konijn zou in elkaar zakken onder het gewicht van zijn eigen exoskelet.
Antoni
9 jaar geleden
"En zou dat voor mensen ook hebben gegolden?", vraagt erotisi zich nog af. Op die vraag is nog geen antwoord gegeven. Ik vermoed overigens dat het antwoord op die vraag "Nee" zou zijn, omdat mensen pas veel later in de evolutie zijn gekomen, toen de hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer al klein was.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Antoni
"zou (...) hebben gegolden". Erotisi lijkt zich bewust dat er in die tijd nog geen mensen bestonden. :-) Ik denk trouwens dat het antwoord op die subvraag "ja" moet zijn omdat over het algemeen veel dieren aanmerkelijk groter waren dan de moderne versies ervan. Er is m.i. alle reden aan te nemen dat, als de meeste soorten het doen, ook de mens, mocht die in die tijd bestaan hebben, van de extra zuurstof zou hebben kunnen profiteren om naar een grotere soort te evolueren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer aannemelijk dat zuurstof de reden was van heel veel groot leven.
Ik vraag me echter af of dit voor de vissen en zeezoogdieren eveneens gold. Was het water dan ook zuurstofrijker? Waren bomen, struiken en planten ook niet groter? Voor hen is zuurstof een afvalproduct, en kan dusdanig niets met hun grootte te maken hebben.
nounka
9 jaar geleden
Persoonlijk nu niet, maar voor onderzoekers,... kan je dat niet makkelijk testen met een soort drukkamer. Of zo'n kamer waar astronauten in trainen.
Als veel zuurstof wil zeggen grote beesten, Laat eens enkele generaties kevers ( verschillende generaties in een jaar dus dan gaat het goed vooruit ) in een lage concentratie zuurstof groeien. Dan zouden na enkele generaties er toch verschillen moeten zijn qua grootte.
Of doe dit met een kamer waar extra zuurstof aan toegevoegd word,... dan zouden ze een mm groter kunnen zijn dan normaal. Aangezien dit vrij simpel denken is.
Is dat al gedaan of waarom gaat dat niet?