Waarom liggen bijna alle schelpen op het strand met de bolle kant boven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat heeft ongetwijfeld met de vorm van de schelp te maken. Als hij op z'n 'bolletje' ligt, is hij natuurlijk erg instabiel. Zodra de wind of een golfje hen een zetje heeft gegeven, ligt jij op z'n stabiele 'voetje' wat natuurlijk veel 'vaster' ligt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze zo aanspoelen en er waarschijlijk nog een ietsepietsie lucht in zit,dat niet ddor die bolle kant kan ontsnappen.Tevens blijft iets met een vlakke kant makkelijker op die vlakke kant liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het water zinkt in het zand en zuigt de schelp tegen het strand, het heeft te maken met de golfslag, de platte kant is stabieler.

Dit heeft te maken met hydrodynamica en is dus gekoppeld aan stromingen. Bij het verplaatsen van een schelp door stromingen zal deze passief de hydrodynamisch meest stabiele positie innemen. Deze moet inderdaad met de bolle kant naar boven zijn, want in deze positie wordt de stroming over de bolle kant van de schelp gevoerd, zonder dat hierbij serieuze turbulentie ontstaat. Je kunt dit vergelijken met bvb. aërodynamisch gestroomlijnde auto's. Geen turbulentie betekent verder een grote stabiliteit, wat de positie van de meeste schelpen verklaart. Mocht de schelp toch gedraaid worden (bvb. door brekende golven of zeer hoge stroomsnelheden) en zo met de holle kant boven komen te liggen, dan zal heel snel turbulentie ontstaan waardoor de positie van de schelp onstabiel wordt en ze dus gaat bewegen totdat ze opnieuw in een stabiele "bolle kant boven" positie komt te liggen. Het resultaat: de meeste schelpen liggen met de bolle kant boven...