Hoeveel verschillende toonhoogtes kan een mens met zijn eigen gehoor onderscheiden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4K
Amadea
8 jaar geleden
Steeds minder naarmate men ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toonhoogtes (verschil tussen frequenties) en niet frequentie bereik (minimaal en maximaal hoorbaar frequentie Amadea :)) waarnemen is afhankelijk van hoe getraint je oren zijn er zijn mensen met een z.g. absoluut gehoor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Absoluut_gehoor
Maar zelfs dan blijkt het dat we iets van 33 cent niet waarnemen.
http://www.scientias.nl/mensen-met-absoluut-gehoor-zijn-muzikaal-om-de-tuin-te-leiden/88543/
Amadea
8 jaar geleden
Toonhoogte wordt bepaald door frequentie = aantal trillingen per seconde. Honden kunnen toonhoogtes horen die door een mens niet waarneembaar zijn.
Ik kan 33 cent heel goed waarnemen, want dat zijn minstens 4 muntjes: 1 munt van 20 cent, 1 van 10 cent, 1 van 2 cent, en 1 van 1 cent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna goed Amadea :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cent_%28muziek%29
De vraag ging om VERSCHIL in toonhoogtes (onderscheiden), niet maximaal hoorbaar toonhoogte.

Antwoorden (2)

Allereerst hangt dat van de luisteraar af. Het bereik van het menselijk gehoor gaat van circa 20 Hz tot en met circa 20.000 Hz. Leeftijd speelt een rol (naarmate je ouder wordt hoor je minder hoge tonen). Gehoorbeschadiging speelt een rol (spreekt voor zich). Het aantal decibellen speelt een rol (sommige geluiden moeten meer Db (= meer energie) hebben om te horen dan andere (bijvoorbeeld lage tonen die naar het minimum nijgen). En de luisteraar moet ook nog onderscheidt kunnen maken tussen de tonen.

Er zijn 12 halve en hele tonen. Als je deze over 10 octaven uitbreidt dan kom je op 120 toonhoogtes (zie de bijgevoegde link). Individueel zal dit wat hoger of lager zijn, afhankelijk van de eerder genoemde condities.

Toegevoegd na 44 minuten:
Als je het hebt over verschil in toonhoogte dat iemand kan onderscheiden dan moet je je realiseren dat toonhoogtes een continue schaal hebben en geen discrete. Dan zijn er in principe oneindig veel toonhoogtes mogelijk (praktisch niet natuurlijk omdat het verschil tussen 100,000005 Hz en 100,000006 Hz door niemand bepaald kan worden).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk maximaal 6.000. En wel hierom: het bereik van het menselijk gehoor ligt tussen de 20 Hz en de 20 kHz. Dat is een factor 1000 ofwel 10 octaven. Binnen een octaaf kunnen zuivere en onzuivere tonen aangeduid worden door de cent-waarde van de toon t.o.v. de grondtoon te geven.
Zo heeft een kwint in reine stemming een centwaarde van 702. Je kunt dat uitrekenen: het gaat bij een reine kwint om een boventoon die 3/2 maal de frequentie van de grondtoon heeft. Op een schaal van 1200 cents wordt dat 1200 * log (3/2) / log 2 = 701,95.
Daarentegen heeft de gelijkzwevende kwint precies 700 cents. Dat is nl. de zevende toon op de twaalftonige toonladder (die in 12 intervallen van gelijke frequentieverhoudingen is verdeeld). Welnu, ik weet zeker dat er muzikale mensen zijn (waar ik niet toe behoor) die de reine (harmoinische) kwint van de gelijkzwevende kwint kunnen onderscheiden.
Die schelen dus 2 cents op een schaal van 1200 cents per octaaf. Dus 600 onderscheidbare tonen per octaaf. En zo kom ik aan 6000 over tien octaven.
Maar wie weet, zijn er wel mensen die 1 cent kunnen onderscheiden. Daartegenover staat weer dat het mij heel onwaarschijnlijk lijkt dat de prestatie met 2 cents ook voor de hogere octaven gehandhaafd wordt. Dus houd ik het op 6000 voor de geoefende musicus.
WimNobel