Hoe worden de spieren van kwallen aangestuurd, als kwallen geen hersenen hebben?

Sommigen kwallen hebben spieren, zodat ze tegen de stroom in kunnen zwemmen. Kwallen hebben geen botten en ook geen hersenen. Hoe worden die spieren dan aangestuurd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (1)

Kwallen bewegen zich voort door golvende bewegingen te maken met de kringspieren aan de binnenzijde van het parachute-achtige scherm dat zij aan hun buitenzijde hebben. De aansturing en coördinatie van de spieren geschiedt door een zenuwnetwerk dat zij hebben in een gelei-achtige tussenlaag.
Amadea