Hoe groeien bladeren?

Groeien alle bladeren bijv alleen aan de uiteinden/randen of juist meer bij het binnenste of groeit een blad op elke vierkante mm? Of hebben ij ook bepaalde stamcellen van waaruit zij alleen groeien?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Bij planten vindt groei vrijwel altijd plaats aan de "buitenkant", de "uiteinden". Een groeiend blad groeit dus aan de randen, gras groeit aan de bovenkant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bladeren zullen steeds op een plaats staan waar ze licht kunnen opvangen. Tijdens de groei van een boom, plant of struik, sterven er bladeren binnenin af, wanneer ze geen licht meer krijgen. Dit is de basisbehoefte van een blad.
De mogelijke stand van de bladeren:
"Verspreide of afwisselende bladstand: aan elke knoop van de stengel één blad. Elk volgend blad meer dan 90 graden gedraaid ten opzichte van het vorige; in afwisselende richting naar de top van de stengel.
Tweerijig tegenoverstaand: steeds 1 blad aan elke knoop van de stengel. Elk volgend blad 180 graden gedraaid ten opzichte van het vorige. Komt voor bij veel eenzaadlobbigen.
Kruisgewijs (tegenoverstaand): bladeren in paren aan elke knoop van de stengel. Elk volgend paar bladeren 90 graden gedraaid ten opzichte van het vorig paar of niet gedraaid en dus allemaal in hetzelfde vlak.
In kransen: drie of meer bladeren op dezelfde plaats aan elke knoop van de stengel.
Rozet: bladeren vormen een bladrozet.
Langs de stengel: afhankelijk van de hoogte aan de stengel, bladeren met een verschillende vorm. Dit heet heterofylie. Als ongelijk gevormde bladeren in eenzelfde zone of aan dezelfde knoop voorkomen, heet dit anisofylie."

"De bladbasis is de inplantingsplaats van de bladsteel, het deel waar het blad aan de stengel vastgehecht zit. De bladbasis kan bladoortjes hebben. Soms is er een duidelijke bladschede te onderscheiden.

Ook bij grassen begint het blad op een knoop (een verdikking van de stengel). Het eerste deel van het blad vormt een koker rond de stengel, die de bladschede wordt genoemd."