Ruiken merels pas geplantte zaadjes onder de grond?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Rieneke1
8 jaar geleden
Vermoedelijk niet, zo best is hun reukvermogen helemaal niet.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ze zijn meer gefixeerd op de trillingen van vette regenwormen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Merels eten normaal geen zaad. Vooral insecten (wormen) bessen en fruit. Bij voederhuisjes leren ze ander zaken eten, ook zaden. Er zijn er die kattenbrokken eten.
Ik heb altijd geweten dat merels en lijsters de wormen horen kruipen.

Het beste antwoord

Nee, merels kunnen helemaal niet zo goed ruiken. Ze eten graag wormen en insecten. En die zoeken ze met hun ogen. Als ze op zoek zijn naar eten gaan ze in de grond pikken en werpen daarbij ook bladeren en kleine plantje omhoog.
Merels eten ook bessen en zaadjes.
Maar ze gaan hiernaar niet op zoek onder de grond.

Als je net zaadjes en plantjes heb geplant is de aarde lekker omgewoeld. Hierdoor is er voor de merel makkelijker doorheen te komen. En de regenwormen en andere insecten liggen dan dicht bij het grondoppervlak. En dat is waar de merel op afkomt. Helaas worden hierbij je net geplante zaadjes en plantjes het slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In zelfgemaakte compost zitten vaak nog wormen, die ze dan bemachtigen door met hun bek de aarde om te woelen. Niet prettig als je pas plantjes hebt geplant. Als het te erg wordt, hang ik stukken aluminiumfolie aan koordjes. Dat wil wel eens helpen.

Andere antwoorden (1)

Nee. Merels zoeken hun voedsel met hun ogen en ook maken ze wel gebruik van hun gehoor, maar niet van hun reuk. Ze hebben ook geen goed reukvermogen.