Hoe kunnen vogels zo scherp zien?

Een goede roofvogel kan zijn gezichtsveld scherp stellen tot het nivo waarmee wij met een verrekijker kunnen kijken zo'n 6 keer vergroten dus. Maar die verrekijker en overige telescopen hebben vaak een lange buis. Maar hoe past zo'n buis in het koppie van een vogel. Hij zal dat natuurlijk wel op een andere manier oplossen, maar hoe?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet alle vogels zien even scherp, net als niet alle dieren dat doen. Het hangt af van het gebruik om te overleven. Dagroofvogels hebben een zéér scherp zich, terwijl de uil, die 's nachts jaagt, een enorm goed uitgebouwd gehoor heeft. Deze laatste kan trouwens zijn hoofd 360° draaien.

Het beste antwoord

Om een arend als voorbeeld te nemen:
In de eerste plaats heeft de steenarend twee reusachtige ogen, die een groot deel van de kop beslaan. Het Book of British Birds merkt op dat de ogen van de steenarend „feitelijk zo groot zijn als maar mogelijk is zonder zo zwaar te worden dat ze het vliegen zouden belemmeren”.
Verder heeft het oog van een arend ongeveer vijfmaal zoveel fotoreceptoren als een mensenoog — zo’n 1.000.000 kegeltjes per vierkante millimeter vergeleken met onze 200.000. Praktisch elke receptor is met een neuron verbonden. Daardoor bevat de gezichtszenuw van de arend, die boodschappen van het oog naar de hersenen overbrengt, tweemaal zoveel zenuwvezels als die van de mens. Geen wonder dat deze dieren een scherpe kleurwaarneming hebben!
En ten slotte hebben roofvogels, evenals andere vogels, ogen die zijn toegerust met een krachtige lens die zijn scherpstelling snel kan veranderen van voorwerpen op enkele centimeters afstand naar voorwerpen die zich verder weg bevinden. Ook in dit opzicht zijn hun ogen verre superieur aan de onze.
SimonV