Hebben bomen en planten een manier om zich te beschermn tegen uv stralen?

DNA is gevoelig voor uv stralen,kan dat beschadigen en kanker veroorzaken. Nu staan planten vaak heel vaak en lang in de zon, dus hoe beschermen zij zich?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Poet
8 jaar geleden
En ze gebruiken geen zonnebrandcreme
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Poet dat is niet helemaal waar. Ik heb wel eens een artikel gelezen over speciaal soort naaldbomen die op grote hoogte groeien en een soort van zonnebrand aanmaakten waarmee ze zich zeer efficient tegen uv stralen beschermde. Men wilde dat spul gebruiken als basis voor een commerciele zonnebrand. Ik kan het artikel alleen niet meer vinden, anders had ik dat als antwoord gegeven.

Het beste antwoord

Ja, het bladgroen dat ze gebruiken om zowel voeding zowel als zuurstof te produceren, is eigenlijk een 'omgekeerd effect' van de bescherming tegen ultraviolet.

Toch zijn ze niet echt bestand, net zomin als mensen, tegen echte ultravioletstraling.

Het is niet algemeen wetenschappelijk aanvaard, maar toen ik in april door de sneeuw in Sopija (Bulgarije) tot 2292 meter hoogte liep met mijn hond (en mijn onderlip zwaar verbrand werd omdat ik wel mijzelf om de kilometer insmeerde met sneeuw voor de lichtbreking van het UV, maar mijn lippen daarbij vergat), viel het mij op dat op grotere hoogte daar eigenlijk NIETS meer echts is van beplanting. Leven op die grote hoogte is volgens mij vooral door het UV bombardement (en andere ruimtestraling) net onmogelijk.

Enkel bepaalde plantjes zoals de Edelweiss in Zwitserland/Oostenrijk in de Alpen en bepaalde zeldzame mossen in combinatie met de sneeuwlagen zijn echter net op die berg Cherni Vrah (Balkan) heel speciaal en vormen net daarom een uitzonderiljk natuurreservaat.

Van beide planten moet het dus wel degelijk zo zijn dat zij om bizarre reden iets hebben dat hen beter beschermd tegen UV dan gewone bomen, grassen of andere gewassen.

Misschien kun je met deze gegevens verder broduren om het juiste antwoord te vinden?

Laat deze logica je misschien ook verder helpen: Bij de gevaarlijkste zonnestanden (11 h - 15 h) moet onze huid beschermd worden met een dikke olielaag (factor 50 bij voorkeur). Langdurige blootstelling maakt de celreproductie kapot, dus huidkanker. Donkere mensen kunnen daar beter tegen dan blankere huiden, en 'rostjes' zijn zeker gekend om zeer snel te verbranden. Ook deze donkerte verwijst naar zowel dikkere cactusbuitenkanten versus zachte weefsels qua overlevingskansen.