Wat is een Voronoi diagram en op welke informatie is zo'n diagram gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (1)

Een Voronoi diagram is een indeling van de ruimte. Voor deze indeling geldt dat je een aantal specifieke punten in de ruimte definieert. En dan maak je de veelvlakken om die punten heen door alle punten te verzamelen die het dichts bij het gedefinieerde punt liggen. Feitelijk deel je de ruimte dan op met veelvlakken die precies even ver van verschillende punten liggen.

De informatie waarop deze ruimte is gebaseerd is op een aantal vaste punten en de afstanden van alle punten tot de gedefinieerde punten. Je kunt deze diagrammen gebruiken om bijvoorbeeld de dekking die de brandweer in Nederland heeft in kaart te brengen en dan kun je vrij eenvoudig zien waar verhoudingsgewijs weinig dekking is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als toevoeging op het brandweer voorbeeld. Een relatief groot gebied suggereert weinig dekking. Het kan natuurlijk zijn dat daar weinig bewoning is of dat er voldoende capaciteit is omdat de brandweerkazerne meer dan gemiddeld materiaal heeft. Maar dat zijn andere analyses die je na een eerste indruk kunt doen.