Wat onderscheid een rups van andere larven?

Een rups blijkt ook een larve te zijn. Toch komt mij een rups als een volwassen zelfstandig dier over. Blijkbaar is dat niet zo en is hij pas volwassen als het een vlinder is, en is het eigenlijk geen aparte soort.

Maar vele insecten beginnen hun bestaan als een larve, mi zien die er niet zo zelfstandig en volwassen uit, maar klopt dat ook?; waarin onderscheiden zij zich van andere larven?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
5.3K
Erna55
8 jaar geleden
Tja, je hebt een idee van "zelfstandigheid" en "volwassenheid" van Insekten.
Wat maakt dat je een rups meer zelfstandig ziet dan een muggenlarve ?
erotisi
8 jaar geleden
Dat komt door niet zo'n wetenschappelijke analyse, zeg maar.
Ik kijk naar een rups en zie hem eten lopen en dan ken ik nog de larven van een vlieg verstopt in etensresten met nauwelijks onderscheiden ledematen etc.. Dat alles geeft een heel andere aanblik.
Erna55
8 jaar geleden
Ook een larve van een vlieg eet en loopt. Alles zit erop en eraan.
Door zijn kleinere maat zie je hem minder gedetailleerd.

Het beste antwoord

Er zijn van diverse dieren verschillende larven. De larve ( rups) van een vlinder verschillen van andere larven doordat ze wormachtig zijn, meestal 6 gelede en 4 ongelede poten hebben.

Sommige larven hebben een soort vaste naam, omdat ze per groep niet veel verschillen:
Kevers (Coleoptera): larve heet engerling (bladsprietkevers), ritnaald (kniptorren), enzovoort. Deze zijn rupsachtig maar hebben vaak stevige kaken en klauwen - achterlijf veel groter
Vliegen (Diptera): made. Deze zijn gesegmenteerd wormachtig, en hebben geen poten
Langpootmuggen (Diptera): emelt.
Vlinders (Lepidoptera): rups. Deze zijn wormachtig, met vooraan (meestal zes) gelede en achteraan (meestal vier) ongelede poten
Kikkers en padden: kikkervisje of dikkopje (ook streekgebonden: kwakkebol, donderkopje)

Veel diergroepen volgen een karakteristieke ontwikkeling en niet bij alle is het larvale stadium het enige stadium voordat het volwassen stadium bereikt wordt: soms zitten er nog een of meer andere stadia tussen zoals bij de insecten.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik voeg nog even mijn eerste reactie toe.

Ook een larve van een vlieg eet en loopt. Alles zit erop en eraan.
Door zijn kleinere maat zie je hem minder gedetailleerd.

22 uur geleden

Een rups is dus net zo zelfstandig en "volwassen" als andere larven.
Erna55
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een rups is als larve even zelfstandig als een made, ritnaald, emelt, kikkervisje of noem maar op. Het is gewoon het eerste stadium van een organisme na het uitkomen van de eieren, die door de ouders op een plek zijn gelegd waar de larve zelfstandig voedsel kan zoeken. Meestal hebben de ouders daar geen enkele bemoeienis mee en bij vlinders voor zover bekend nooit. Hun rupsen eten geheel onafhankelijk van de ouders bladeren. Een enkele soort brengt voedsel naar zijn larven, waaronder doodgravertjes en sommige kikkersoorten die hun eieren in bomen (waar permanent water staat, bijvoorbeeld in knoesten) leggen brengen hun daar opgroeiende larven af en toe voedsel in de vorm van een onbevrucht ei. Maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.