waardoor gebruiken je hersenen zoveel energie?

Je hersenen blijken zo'n viermaal zoveel energie te gbruiken als je spieren, maar hoe kan dat en is dat ook afhankelijk van wat je doet/denkt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Ritsuka
8 jaar geleden
Een spier hoeft alleen het verbonden lichaamsdeel te bewegen door aan te spannen of te ontspannen, je hersenen regelen alles in je lijf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk vergelijkje: Een CPU is effectief een 99.5% rendement kachel (bijna alle energie wordt omgezet in warmte). Een HDD (met bewegende delen verbruikt maar een fractie van een doorsnee CPU. Nou zou ik niet willen beweren dat een HDD op een spier lijkt, maar een CPU is wel aardig vergelijkbaar met hersenen(voor deze reactie dan). Maar hoe dan ook een leuke vraag. Ben benieuwd. @Ritsuka, Uit de vraag is het niet te halen, maar ik neem aan dat de vrager bedoelt alle spieren vs 1 stel hersenen. Dan is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.passionforhealth.nl/hoeveel-energie-verbruikt-een-lichaam-in-rust/ Je energieverbruik op een rijtje
Je organen en spieren verbruiken elke dag behoorlijk wat energie. Maar als je het onderstaande rijtje bekijkt, valt op dat het vooral je organen zijn die calorieën consumeren. En dus niet je spieren. (Interessant! Hier kom ik in een andere blog op terug.) Hersenen: 240 kcal/kg/dag
Hart: 440 kcal/kg/dag
Nieren: 440 kcal/kg/dag
Lever: 200 kcal/kg/dag
Skeletspieren: 13 kcal/kg/dag
Vetweefsel: 4,5 kcal/kg/dag
Restmassa: 12 kcal/kg/dag Ik zou het eerder zo zien: Skeletspieren gebruiken weinig (efficiënt). Ik zou trouwens zeggen dat je hart ook een spier is, maar daar is vast wat op tegen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/dossier-het-hart Het hart is de grootste en meest belangrijke spier van het menselijk lichaam. Deze spier pompt continue bloed naar alle cellen in het lichaam. Wanneer het hart stopt met pompen, krijgen de lichaamscellen geen zuurstof en voedingsstoffen meer en vallen lichaamsfuncties snel uit. "Spieren" gebruiken dus meer dan hersenen.
liveisgreat
8 jaar geleden
Ooit gelezen in een boek van Mellie Uyldert : dat je soms vermoeider wordt van hersenactiviteiten dan van lichamelijk werk. Mensen begrijpen dat soms niet : hoezo je zit de hele dag aan je bureau en 's avonds ben je zo moe?
punt is dat je als je lichamelijke bewegingen doet, ook tegelijk zuurstof in je lichaam krijgt. men kan na een dagje bv. spitten in de tuin een wat men noemt "gezonde moeheid" ervaren.
als je stil zit en denkt, gebruik je wel energie maar je lichaam krijgt niets "binnen" kan je echter véél moe-er worden, en toch niet kunnen slapen.
men zegt dan ook vaak dat je best denkwerk afwisselt met fysieke inspanning zodat je "sappen" blijven stromen en je minder uitgeput raakt.

Het beste antwoord

De energie die hersens gebruiken gaat vooral op aan signaaloverdracht.

Een volwassen man van 65 kilogram heeft ongeveer 1.04 kilogram hersenweefsel. Dat is ruim viereneenhalf keer zoveel als op basis van onze lichaamsgrootte verwacht mag worden. Zo’n groot brein slurpt natuurlijk energie, gemiddeld 11.2 watt per kilogram. De meeste energie in de hersenen gaat op aan signaaloverdracht – via de uitlopers van zenuwcellen (axonen) – en aan de productie van signaalstoffen (neurotransmitters). Dat zijn processen die continue doorgaan. En dus moet onze man van 65 kilogram voortdurend 14.6 watt aan energie beschikbaar hebben, want het brein zelf heeft nauwelijks mogelijkheden om energie op te slaan.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter vergelijking: de meeste zoogdieren hebben aan ongeveer 3 watt genoeg om hun brein draaiende te houden.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Duidelijk. Ben nu eigenlijk benieuwd wat de spieren gezamenlijk gemiddeld vragen aan wattage. En of het bij andere dieren anders ligt (lager verbruik hersenen ten opzichte van spieren).
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, vziw zijn zenuwcellen grote energievreters bij zowel mensen als dieren; ik heb wel eens begrepen dat het opbouwen en vasthouden van de membraanpotentiaal (die omklapt bij signaaloverdracht) veel energie kost.