Hoe werkt de waarneming van zoete, bittere en hartige stoffen in de tong?

Ik ben momenteel een profielwerkstuk aan het maken over de zintuigen en ik ben op een probleem gestuit: ik kan geen eenduidig antwoord vinden over hoe zoete (natuurlijke en synthetische), bittere en hartige stoffen worden waargenomen. Ik zou graag voor elke 'soort' stof een apart antwoord hebben.

Toegevoegd na 1 dag:
Hiermee bedoel ik dat ik graag voor iedere soort apart de neurochemie/biochemie achter de waarneming wil hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Alle smaken (of smaakcombinaties) kunnen worden waargenomen door alle regio's van de tong die smaakknoppen bevatten. Er kunnen wel (kleine) verschillen in gevoeligheid zijn, maar op dit ogenblik zijn er zeker geen 'smaakzones' te definiëren.
Een goed, al wat ouder, artikel hierover vind je in de Scientific American van 18 maart 2001, 'Making sense of taste' van David V. Smith en Robert F. Margolskee. De Nederlandse vertaling ervan kan je vinden in de EOS van januari 2003, 'Een kwestie van smaak'. Beide tijdschriften kan je in de bibliotheek vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ooit bestonden er zgn zone- kaarten van de tong.
Inmiddels is gebleken dat deze zone-kaarten niet correct zijn.
Daaraan kan het liggen dat je " tegenstrijdige" antwoorden gevonden hebt.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beschrijven beide bronnen die u noemt de neurochemie/biochemie van de waarneming van deze stoffen?
Erna55
8 jaar geleden
In te zien : wetenschappelijke studie over smaak:
https://books.google.nl/books?id=lAog6GY9KHcC&pg=PA257&lpg=PA257&dq=k+orsmeijer&source=bl&ots=PfV2-M2MTe&sig=O_mu6j86lDltRbw0tzpE84-eTCk&hl=nl&sa=X&ei=JvKHVfLELamR7Abs6ZXwAw&ved=0CCEQ6AEwAA#v=onepage&q=k%20orsmeijer&f=false En nog meer :
http://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/8381/scriptiedigitaal.pdf?sequence=1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor deze bronnen, maar ik ben specifiek opzoek naar de neurochemie/biochemie die een rol speelt bij de waarneming van deze stoffen. Heeft u daar misschien goede bronnen over?
"Voor de vijf basissmaken bezitten we smaakpapillen met smaakreceptoren. Dat zijn plaatsen waarop interactie plaatsvindt tussen de smaakstof moleculen en de receptoren. Twee derde van de smaakpapillen zit op de tong, de rest zit vooral op de huig en het zachte deel van het verhemelte.
Interactie tussen smaakreceptor en moleculen van een smaakstof activeert de smaakzenuw, die vervolgens razendsnel een elektrisch signaaltje (impuls) naar de hersenen stuurt. In de hersenen wordt dit vertaald naar een smaakwaarneming:
je proeft iets."
Een suikermolecule bijvoorbeeld, past precies in die receptor die je zoet doet proeven. Stevia en aspartaam hebben als molecule dezelfde vorm en passen dus eveneens in die receptoren, waardoor ze als zoet worden waargenomen. Het gehemelte, heug en de neus werken eveneens mee, om iets te kunnen proeven.

Ik voeg twee bronnen toe, waaronder een video, die een goed beeld geven hoe proeven precies werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor deze bronnen, maar ik ben specifiek opzoek naar de neurchemie/biochemie achter de waarneming van deze smaken. Heeft u daar misschien een aantal bronnen over (het liefst Engelstalig)?