Wat is de verdedigingstactiek van een naaktslak ?

Veel dieren hebben klauwen, horens of tanden om zich te verdedigen. Anderen kunnen hard rennen of zijn giftig.

Maar een slak lijkt zo weerloos, traag en (volgens de Franssen) lekker bovendien.

Hoe verslaat deze soort de evolutie ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede en leuke vraag!
Ik vermoed dat slakken gewoon redelijk goed gecamoufleerd zijn.
Misschien maakt het slijmerige wel dat ze moeilijk vast te pakken zijn voor andere dieren?
Over het algemeen denk ik dat naaktslakken het van hun aantallen moeten hebben. Ik bedenk net dat slakken pijltjes schieten bij wijze van 'voorspel'. Wellicht kunnen ze hiermee ook toxines op potentiële vijanden afvuren? Ik ben benieuwd naar het antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat deze animatie, alhoewel geen naaktslak, al aangeeft in welke richting we het moeten zoeken: http://www.animaatjes.nl/plaatjes/i/insecten/93.gif
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord is: Bier. De naaktslak houdt erg van bier. Hij verdrinkt er zelfs in. Daarmee houdt hij NIET de eigen soort in stand, maar door overmatig drankgebruik is er sprake van self-destruction . Als er geen bier was, zou de naaktslak ons domineren. Gelukkig is er Heerlijk Helder Bier, dus blijven WIJ de baas in eigen tuin.

Het beste antwoord

Slakken hebben slechts 1 verdedigingsmechanisme: ze beginnen als een gek te schuimen.
De slijmlaag die ze anders gebruiken om oppervlakten goed te kunnen bewandelen dient ook om soortgenoten ervan op de hoogte te brengen dat ze langsgekropen zijn.
Zo komen ze nl. aan levenspartners.
Dezelfde tactiek wordt versnelt wanneer ze worden aangevallen. In de hoop dat de vijand schrikt en ze zal laten vallen. Daarbij maken ze ook nog een beweging: de gevoelige delen trekken ze zoveel mogelijk in. Voor een slak is dit een snellere beweging waarvan de aanvaller zou kunnen schrikken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps. Er zijn toch nog meer antwoorden te vinden dan het mijne. Deze link is in het Engels en er staat nog veel meer info in:
http://www.answers.com/Q/How_do_slugs_without_shells_protect_themselves
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door vooral 's nachts te leven en het merendeel van hun leven door te brengen in vochtige holen en ander vochtig materiaal waarin ze zich uitstekend kunnen verstoppen. Ze moeten wel om niet uit te drogen. Om de geleden verliezen aan te vullen leggen ze bovendien een heleboel eieren: tot wel 500.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klinkt logisch. + Ik vraag me wel af of een naaktslak dan echt geen enkele vorm van verdediging heeft?
Als het niet nodig is, is het niet nodig natuurlijk, maar bij mijn weten is het ontbreken van enige vorm van verdediging vrij uitzonderlijk bij lagere diersoorten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aantallen kunnen het verschil maken. Je ziet vaak genoeg hoe insecten, kreeftjes (denk aan krill aan de Zuidpool) en dergelijke schijnbaar volkomen weerloos en willoos door predatoren worden opgesmikkeld zonder dat die ze weet uit te roeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Insecten hebben, ondanks hun grote aantallen, doorgaans een verdedigingsmechanisme. In het geval van krill spreek je over tienduizenden eitjes; daarbij valt 500 in het niet. Desalniettemin vermoed ik dat je gelijk hebt wat betreft de aantallen hoor. Zeker in zeeën zijn de predators enorme veelvraten die de eitjes met duizenden tegelijk opschrokken. De natuurlijke vijanden van de naaktslak, zoals kikkers en egels, zijn wat dat betreft wat bescheidener. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook ik denk aan de aantallen.
Als ik na een regenbui mijn hond in het park uitlaat, moet ik (gewoon midden op de dag) zorgvuldig kijken waar ik loop en sommige plekken echt tussen de naaktslakken doorwaden.
Ze zijn dus zeker niet alleen 's nachts actief, hooguit speelt dan de luchtvochtigheid een beslissende rol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat weet ik en daarom heb ik in mijn antwoord ook het woord vooral gebruikt.
Tegen grotere roofdieren heeft het waarschijnlijk weinig verdedigingsmiddelen, maar de naaktslak heeft zijn slijmlaag als bescherming tegen mieren en andere kleine roofinsecten die hierin vast komen te zitten en 'verdrinken'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1 mier begint op deze manier inderdaad niets tegen een naaktslak maar met alle leden van de kolonie is zo'n prooi kinderspel voor mieren die echt kwaad in de zin hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb dat eens in een documentaire gezien, de eerste aanvallers gaan dood, maar als het de slak te veel word, dan laat deze zich van het blad (waarop hij zit) vallen als vluchtmethode. Als de slak op de grond zit, dan heeft deze zeer weinig kans tegen die mieren...
Slakken hebben een verrassend gemene tong. Die schijnt echter vooral tegen andere slakken te worden gebruikt.
tinus1969
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Klopt! Ik ben tijdens het tuinieren al meerdere keren "gebeten" door een naaktslak.
Hun slijmerigheid stel ik me voor; ik laat zo'n beestje liever voor wat het is en m'n katten bv. hebben er ook geen interesse in.