Er zijn heel veel soorten wespen.
Onze gewone wespen komen op bijna geen bloemen af, behalve wat ik weet, bloeiende klimop ( herfst) en knopig helmkruid.
De Franse veldwesp, die sinds kort steeds meer in ons land voorkomt, vliegt juist wel op bloemen en haalt er de nectar uit.
Op dat moment bestuiven ze de bloemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Ter aanvulling hier nog wat wespensoorten: http://www.ahw.me/indexwespen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja er zijn er nog al wat, maar de meesten bemoeien zich niet met de bloemetjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, de nectarzuigers zijn zweefvliegen die eveneens in verschillende soorten voorkomen. Een paar soorten worden vaak verward met de wesp, omdat ze op sterk elkaar lijken.
De wespen (papierwesp) die wij kennen en er vaak last van hebben, zijn zoetbekken, maar geen nectareters.
Klimop bloeit laat, en daardoor is het misschien het ultieme redmiddel voor de wespen, maar dood gaan ze toch.
Een +