Wat is de reden dat zoveel verschillende mierenkoloniën op (vrijwel) hetzelfde moment hun bruidsvlucht doen?

Zie bijvoorbeeld dit: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mierenplaag-welnee-gewoon-de-bruidsvlucht

Dit gaat over gisteren, toen ik ook een dergelijke situatie waarnam. Uiteraard kan het gewoon zijn dat de weersomstandigheden leidend zijn, maar op mij komt het over als meer dan toeval dat er klaarblijkelijk zo veel koloniën op hetzelfde moment hetzelfde doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Gedurende de zomer, groeit een mierenkolonie als maar door.
Op een bepaald moment worden er mieren met vleugeltjes geboren.
De grote zijn de koninginnen en de kleintjes de mannetjes.
Ze hebben met vliegen geen enkele ervaring en kunnen ook erg slecht vliegen.
Daarom hebben ze zeer bijzondere omstandigheden nodig
1 Het moet drukkend warm zijn.
2 Er moet thermiek zijn.
3 De lucht moet erg vochtig zijn
4 De wind moet heel zwak zijn.
De mierensoldaten houden dit alles goed in de gaten.
Op het moment dat alles optimaal is, geven hun het signaal door aan anderen onder de grond.
Tijd om weg te vliegen.
Binnen enkele minuten komen heel veel mieren naar boven en lopen driftig allemaal door elkaar heen.
Hierna worden alle gevleugelde mieren naar boven gejaagd en opgejaagd naar een hoger gelegen plek om weg te kunnen vliegen.
Mede door de thermiek, gaan de koninginnen hoog de lucht in, achterna gevlogen door mannetjes, het mannetje dat het hoogst komt, mag paren.

Het zijn dus de lokale heel bijzondere weersomstandigheden die bepalen of de mieren uitvliegen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Enige weken geleden heb ik op Facebook een filmpje laten zien van het wegvliegen van mieren in mijn eigen tuin, toen bleek dat anderen, ook in België het zelfde hadden gezien op de zelfde dag. en ook tegen de avond ( dan valt de wind heel vaak voor een deel weg )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt ook voor dit antwoord, +1. Ja dat was mij dus ook opgevallen, ik zag het gisteren (hier in Duitsland) gebeuren, terwijl het op veel plaatsen in Nederland ook waargenomen werd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het blijft een bijzonder gebeuren
Na het wegvliegen gaan alle mannetjes gewoon dood, hebben geen functie meer en de koningen bijten hun eigen vleugels af en stichten een nieuw nest.
Maar bijna alle vliegende mieren worden opgegeten.
Bijna.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je antwoord klink erg plausibel. Omdat ik zelf tevergeefs naar informatie over dit onderwerp heb gezocht: kan je je bronnen geven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb hier op GV al 8500 antwoorden gegeven, zonder enige informatie van internet.
Ik kan je dus ook nu geen bron geven, het is de informatie die ik zelf weet, deels door eigen onderzoek, deels door mijn opleiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou je enkel bronnen noemen op internet? Dat gebruik ik zelf bij voorkeur alleen om informatie te staven die ik uit andere bronnen ken. Je mag gerust ook een boek of artikel geven dat je gebruikt hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al mijn antwoorden komen uit eigen kennis, ervaringen- onderzoeken, opleiding.
Ik heb dus geen andere bronnen gebruikt.

Andere antwoorden (1)

Precies weten we dat natuurlijk niet. We weten wel dat je aan het weer kunt merken (warm, broeiierig, vochtig) dat het zo ver is. Wellicht heeft de regen die daar vrijwel altijd snel op volgt een gunstige invloed op de nieuw aan te leggen kolonie (of een slechte op de oude).
Dat ze allemaal tegelijk gaan heeft natuurlijk primair te maken dat ze allemaal hetzelde weer aanvoelen, maar ongetwijfeld ook met het feit dat dat de kans vergroot mannetjes (die ook uitvliegen) van een andere kolonie te treffen en zo dus voor genetische variatie te zorgen. Daarna is de nieuw aan te fokken kolonie natuurlijk weer genetisch gelijk ; allemaal zusters voornamelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
We weten wel dat je aan het weer kunt merken dat het zo ver is." Dat klinkt alsof de mieren zich wekenlang voorbereiden, zonder dat je daar iets van merkt. Als het bijna zover is, hoe merk je dat dan? Aan het weer! Met andere woorden: de mieren zorgen voor dit soort weer als ze er bijna klaar voor zijn! ;-) + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, misschien dien ze dat ook wel, en weten we gewoon weinig over de invloed van mieren op het weer. Er zijn nogal wat mieren op de wereld dus zou zomaar kunnen ;-)
In elk geval lijkt me dat ze het eerder aanvoelen dan wij, maar dat is niks geks met dieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus de mieren veroorzaken zelf het weer, dat lijkt me een mooie verklaring.