Zijn oorwormen een bedreigde diersoort geworden?

De laatste jaren zie ik steeds minder oorwormen ondaks dat ik een huis met tuin heb.
Toen ik als kind ik mijn ouders tuin of gewoon in de bosjes aan het spelen was zag ik altijd zat van die diertjes.
Tegenwoordig lijkt dat inder.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, dan moet je wellicht je tuin een beetje meer laten verwilderen, of plekjes maken waar het voor oorwurmen fijn toeven is., Een grote bloempot op zijn kant met een oude theedoek erin ofzo. Want hier in de tuin tieren ze echt nog welig. En maar goed ook ; het zijn belangrijke grote opruimers in de natuur.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Patcat, misschien speel je tegenwoordig minder vaak in de tuin of in de bosjes dan vroeger. @Marleen, in mijn tuin zitten vooral pissebedden onder bloempotten en tussen stenen.
Erna55
8 jaar geleden
Bij brandnetels, onder en achter losse stenen.
Hoe minder netjes je tuin is, hoe meer plekken voor allerlei insekten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie nog zovaak oorwormen in mijn tuin. Niet dat ze aan het uitsterven zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier eveneens veel oorwormen. Ik heb een paar ongerepte hoekjes waar insecten zich kunnen voortplanten. Ook een hoekje met brandnetels voor de rupsen van vlinders. Verder een grote haag van vlinderstruiken en bloemen die veel nectar bevatten. Een echte insectentuin, zéér leuk.
Wat anderen reeds aangaven, de tuin niet te netjes houden of plaatsen voorzien voor die insecten.
nounka
8 jaar geleden
Hier ook nog genoeg van die beesten. Ben er even boos op, want in de week heeft er een mij 'gepitst'. Maar mijn tuin is idd ook niet zo heel netjes.
Ik heb hier en daar expres een stapeltje takken op elkaar liggen, laat ook enkele bloempotten ( kapot ) in een hoekje achter de hagen liggen, mijn vlinderplanten staan allemaal dicht bij elkaar en daartussen staat een klein tuinhuisje op kleine voetjes ( daaronder moet enorm veel volk wonen )
En misschien heel belangrijk, ik gebruik geen vergif in mijn achtertuintje. Niet tegen de beestjes maar ook niet tegen de plantjes.

Antwoorden (1)

Er zijn geen aanwijzingen dat de gewone oorworm, die je in je vraag waarschijnlijk bedoelt, zodanig in aantal achteruit gaat dat van een bedreigde diersoort gesproken kan worden. Op de bijgevoegde link is een stijgende lijn in het aantal waarnemingen zichtbaar, maar hou er rekening mee dat soorten als deze niet systematisch worden ingevoerd.