Eten wespen insecten?

Ik was in de tuin. Daar zag ik een wesp vliegen.

In zijn kaken droeg de wesp iets dat nog het meeste leek op een klein lieveheersbeestje dat in een spinnenweb terecht was gekomen en daar was ingepakt door de spin. Zeker weten doe ik het niet, want de wesp vloog in het rond, dus ik kon zijn buit niet heel goed bekijken.

Nu heb ik wel eens gezien dat wespen hout knagen om dat mee te nemen naar hun nest. Maar dat doen ze, als ik het goed heb, alleen in het voorjaar, als ze hun nest bouwen. En een klontje houtpulp-met-spuug is veel kleiner dan het insect (?) dat deze wesp droeg.

Vangen en eten wespen insecten? Of heb ik iets anders gezien?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Biologie
9.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt goed opgelet. Ze knagen inderdaad aan hout, soms hoor je het. Vooral verweerd hout (verouderd en droog) geniet hun voorkeur. Dit mengen ze met speeksel, en zo maken zij hun nesten. Dit gaat bijna heel de zomer door. De wespen zijn de uitvinder van het papier, vaak ook papierwesp genoemd.
Ik heb ooit eens (voorjaar) een gaatje gemaakt in een wespenbolletje. De koningin was toen nog alleen aan het werk. Mooi om te zien hoe zij dat dichtte. Langs de rand zette zij een natte substantie af, en ging dan verder in een rondje. Vloog weer weg en kwam wat later terug, tot het gaatje gedicht was. Eens droog, zag je amper dat het herbouwd was.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat houtknagen kun je inderdaad heel goed horen. Dat is zelfs hoe ik er jaren geleden achter kwam dat wespen aan hout knagen: ik hoorde iets en ging op het geluid af.

Het beste antwoord

Wespen vangen insecten, maar eten daar zelf weinig van, zij leven van zoetigheden.

"Wespen eten normaal gesproken de zoete afscheiding van de larven. De larven worden gevoerd met insecten zoals muggen en vliegen. Later in het seizoen is de wespenkoningin klaar met eitjes leggen en komen er geen nieuwe larven meer bij. Als de wespenlarven er niet meer zijn is er ook geen voedsel voor de gewone wespen meer. Hier komt de term limonadewesp vandaan; ze gaan buiten het wespennest op zoek naar zoetig voedsel."
http://www.wespen-bestrijding.eu/wespen%20leefwijze.html

Uit een wespennest overleven enkel de koninginnen, die in het najaar uitzwermen en gaan overwinteren in stalletjes, hokken, stapels hout ed. De rest van de nest (de werksters) sterven zodra het kouder wordt. In het voorjaar, bij zonnig weer, komen de koninginnen (zijn wat groter) te voorschijn en gaan op zoek naar een nestplaats. Vele sterven door spinnen, die ze ontmoeten bij hun zoektocht. Eens een geschikte plaats, maakt de koningin een 10 tal raten met papier, gemaakt met afgeknaagd, verweerd hout (bij warm weer, in de zomer, kan je dat vaak horen wanneer wespen dat hout ergens afvreten). Ze legt eieren en voedt de eerste larven. Na het uitkomen van de werksters, nemen deze laatste de moedertaak over, en gaan op zoek naar insecten, die ze fijnkauwen en aan de larven voeren. Als beloning ontvangen ze na iedere voederbeurt (heb het zelf ooit gezien) een druppeltje zoete substantie die de larve uitscheiden. De koningin legt vanaf dan nog enkel eieren.
Het zal je ieder jaar opvallen dat vooral in de nazomer je het meest geplaagd wordt door wespen (is boven reeds uitgelegd), en in het voorjaar, maar zelden. Dit komt door het steeds groter worden van het nest en de behoefte naar veel voedsel voor de larven. Eens over dat hoogtepunt en het uitzwermen van de koninginnen, komen ze ons vaak en talrijk bezoeken, op zoek naar zoetigheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Ja, wespen eten ook insecten. Ze leven weliswaar voornamelijk van koolhydraten (suikers) en halen dit uit bloemen (nectar), honingdauw (suikerhoudende vloeibare afscheiding van bladluizen), vruchtvlees en sap van rijpe vruchten (rotte appels, peren, pruimen o.a.). Maar ze hebben ook eiwitten nodig, niet alleen als voedsel, maar vooral ook voor het voeden van hun larven. Deels komen zij aan deze eiwitten door het vangen en consumeren van andere insecten, zoals muggen en vliegen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een fabeltje dat wespen zich te goed doen aan nectar.
Soms zie je zweefvliegen nectar zuigen op bloemen. Deze lijken sterk op wespen, maar zijn het niet. Soms zie je ook bruine zweefvliegen, die op bijen lijken. Beide insecten kunnen niet steken, leven van nectar en hun larven doen opkuistaken in de nesten van wespen en bijen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zweefvliegen_%28dieren%29
De hoornaar(een wespensoort)doet dit zeker:De hoornaar is een typische rover die grote hoeveelheden insecten vangt en doodt om ze vervolgens te voeren aan de larven.
fremar
8 jaar geleden
Ja, wespen zijn primair vleeseters. Ze komen dan ook niet alleen op je fruit en je zoete drankjes af, maar ook bijvoorbeeld op je stukje (rauw) vlees bij de barbecue. Ze zijn dus niet nuttig bij het bestuiven van gewassen, want ze blieven geen bloemen. Vooral andere insecten zoals vliegen en alle soorten aas zijn de hoofdmoot van hun maaltijd en wat ze de larven voeren. Als je geluk hebt kun je in de tuin net zo veel wespen op en om een dood vogeltje zien zoemen als rond een weggegooide meloenschil of een gevallen ijsje.

Eigenlijk worden wespen pas echt (voor ons) agressieve "limonadewespen" in de nazomer, augustus, als ze grote suikervoorraden willen gaan aanleggen voor de winter. Een beetje wespennest zorgt in het najaar voor wel rond de vijftig nieuwe koninginnen, en die moeten goed vetgemest de winter door.

Een heel prettige wesp is wat dat betreft de hoornaar. Deze grote wesp is geen pretje om te zien, maar hij kan wel in mum van tijd hele wespennesten uitmoorden, dus als je wespen in de buurt hebt EN je ziet een hoornaar (in het oosten van het land zeker geen onbekende verschijning) ; niet dood maken, die kan je een wespenplaag voor het jaar er op besparen.

Natuurlijk zijn er verschillende soorten wespen die allemaal een beetje anders leven, maar de meeste wespen in Nederland behoren tot de Duitse wesp, een papierwesp die je ook regelmatig aan je schutting kunt zien kragen. Niet omdat hij dat eet, maar van die cellulose bouwen ze het nest. Maar alle wespen zijn primair carnivoren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Klopt niet, het zijn géén primaire vleeseters.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wespen, leggen niet zoals bijen reserves aan, en sterven in het najaar als het koud wordt. Na het uitzwermen van de koninginnen, beginnen de wespen te dolen, en gaan dan massaal op zoek naar zoetigheden, aangezien de larven (hun suikerleveranciers) er niet meer zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
juist Fader!