Een vlieg leeft heel snel en kort, niet alle kleine dieren zijn zeer snel maar vliegen en muggen wel, dit heeft een aantal oorzaken, een zeer snelle verbranding(sneller werkend metabolisme), het feit dat oppervlakte een tweedemachtfunctie is en inhoud een derdemachtfunctie. ons oppervlak is het contact met de buitenwereld en onze massa hetgeen we daarin moeten verplaatsen.Massatraagheid speelt ons meer parten dan een vlieg). . Deze is bij een vlieg dus veel gunstiger dan bij een mens.
De snelheid waarmee zenuwen een signaal doorgeven kent een maximum en ook daarmee is een vlieg tov. ons zwaar in het voordeel.
Vliegen hebben ook een andere opbouw van hun hersenen als wij, deze lijkt wat op een touwladder en ligt door het lichaam heen, wat de afstand tussen aansturing en uitvoerend weefsel ook nog eens verkleint.
Zelfs bij computers houdt men rekening met de maximale snelheid waarmee electronen door een geleider kunnen en stapelt men zelfs processoren op om afstand-winst te halen, et zou me niets verbazen als bij dit soort ontwerpen ook naar de biologie kijkt en daarvan leert. Voor een vlieg zijn we ongelooflijk traag en kunnen we alleen met sterk versnellende attributen een vlieg te pakken nemen.
Zou de vlieg ook nog slimmer zijn dan hij is , dan hadden we geen schijn van kans, onze hersenen kunnen bepaalde beperkingen compenseren en hebben paarden een lange staartwelke snelheid aan het eind de vlieg overklast.

Toegevoegd na 9 minuten:
daar waar je vlieg leest kan ook mug staan, muggen zijn wel ranker en lichter dan vliegen maar ook bliksemsnel, zelfs het voltanken van vrouwtjesmuggen(alleen die steken om bloed op te zuigen) is een secondenkwestie en wordt pas gevoeld als ze antistollingsmiddel inspuiten welke de jeuk veroorzaakt.
Heel soms raken ze een (pijn) zenuw en dan voel je een felle prik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hij ziet alles in in slow motion
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Minpunten? Zo slecht is het antwoord niet, alleen wel heel kort: Kleine dieren zien veel meer dan grote dieren Uit onderzoek blijkt dat de tijd in de ogen van kleine diertjes in slowmotion verstrijkt. Een muis ziet veel meer dan een olifant en een vlieg heeft voor zijn gevoel alle tijd om de vliegenmepper te ontwijken. Onderzoekers hebben ontdekt dat de snelheid waarmee een dier iets waarneemt samenhangt met de grootte van het dier. Hoe kleiner het diertje hoe, hoe meer het ziet. De onderzoekers legde eerdere onderzoeken naast elkaar. In deze eerdere onderzoeken lieten onderzoekers knipperlichtjes zien aan dieren en konden dan meten hoe snel het oog van de dieren op de lichtjes reageerde. Door de verschillende onderzoeken naast elkaar te leggen, konden de onderzoekers concluderen dat de grootte van het dier hier wel degelijk uitmaakt. Je kunt het vergelijken met het kijken van een film in slowmotion. Iemand ziet in slowmotion veel meer details dan wanneer iemand de film in de normale snelheid bekijkt. Kleine diertjes zien als het ware in slowmotion en nemen veel meer in zich op in een korte tijd dan grote dieren. http://forums.hababam.nl/archive/index.php/t-182200-waarom-een-vlieg-de-vliegenmepper-kan-ontwijken.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Nee, hij ziet op normale snelheid.
Anders zou hij al snel achter lopen bij de werkelijkheid en juist te laat (!) reageren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@simonv Maak daar eens snel een antwoord van :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV ; dat is het antwoord dat ik zou willen plussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet slow-motion (dat is dat het langzamer beweegt), maar een kortere verwerkingstijd. Een vlieg hoeft weinig te verwerken om te bepalen wat zijn reactie is. Daarbij komt dat, omdat de vlieg zo klein is, de afstand tot bijvoorbeeld de vliegenmepper heel groot lijkt voor de vlieg, in tegenstelling tot ons.
Zo heb je ook meer succes met vliegen meppen, als je langzaam dichterbij komt met de vliegenmepper en pas op het laatste moment slaat.
Natuurlijke selectie : de langzamere konden minder goed andere insecten of de staart van de koe :) of vogels enz ontwijken . De snellere hadden iets meer overlevingskans enz . De concurrentie ook dus het is de survival of the fittest . Zouden muggen lang in een gebied leven zonder vijanden of waar snelheid niks zou toevoegen dan zou dat zo verloren gaan . Interessanter vind ik het ongelooflijke efficiënte energie gebruik van al die insecten als we dat zouden kunnen kopiëren zou het energie probleem mogelijk opgelost zijn .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt omdat hij klein en licht is.
Klein. Probeer maar eens net zo snel je armen op en neer te bewegen als een mug zijn vleugels. Je ziet dat ook al bij kleine kinderen. Die bewegen armen en benen veel sneller dan een volwassene.
Klein. De zenuwbanen voor de aansturing zijn heel kort. Weinig vertraging dus. En heel korte en directe beslissingsbanen.
Licht en klein. Hij heeft maar een heel klein draaimoment nodig on te wenden.
Reddie