is normaal zuurstof ademen dodelijk? (niet gelijk maar na lange tijd door ademen van zuurstof)

Ik bedoel niet gelijk na een lange proces dus als je door blijft ademen van zuurstof

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
Amadea
8 jaar geleden
Ik snap de vraag niet. Zonder zuurstof is geen leven mogelijk. Hoezo zou je daar dan dood door kunnen gaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen die zuurstof bij krijgen, mogen nooit een grote dosis hebben, dit kan inderdaad dodelijk zijn bij ouderen, schadelijk is het op zijn minst.
Zuurstof is een oxide gas. Dit hebben we nodig om onze verbranding van suikers in stand te houden. In feite sterven wij allemaal door heel ons leven zuurstof in te ademen, ons lichaam gaat eraan kapot, het oxideert. Daarom dat anti-oxidanten zo nuttig zijn.
Ons verouderingsproces begint al bij de geboorte, dit door de zuurstof. Hyperventilatie, ontstaat eveneens door een zuurstofvergiftiging en kent heel wat nare symptomen.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45874-hyperventilatie-herkennen-en-bestrijden.html
nounka
8 jaar geleden
En er zijn van die speciale zuurstofbars,... dat is dan eigenlijk net ongezond ipv gezond nieuwe lucht bijhalen?

Antwoorden (2)

Zuurstof kan bij hoge percentages dodelijk zijn doordat de weefsels beschadigt raken maar hoe dit gebeurt is niet echt duidelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als men langere tijd uitsluitend zuivere zuurstof inademt krijgt men een longontsteking, omdat zuivere zuurstof te agressief is.
Er ontstaat in de longen een verbranding omdat er vrije radicalen ontstaan, er splitst zich bv. O isn (losse zuurstofatomen) af die niet kunnen blijven bestaan.
Deze valt of het longweefsel aan (oxideert het) of vormt met het resterende O2 OZON welke zelf ook zeer agressief is. Ook is zuivere zuurstof in staat met stikstof te reageren tot stikstofoxiden waarvan sommige soorten erg giftig zijn.
Zuurstof dient dus altijd verdunt te worden met een inert gas zoals -normaal gesproken- stikstof , helium of andere edelgassen op RADON
na, dat wil je helemaal niet in je lichaam hebben.

Als je ziet wat er gebeurt met een sigaret, hout of andere brandbare stoffen die je na aansteken in zuivere zuurstof houdt, gebeurt, kun je begrijpen dat het maar goed is dat de zuurstof in de lucht maar 21% bedraagt.

Overigens is die wel hoger geweest , in het JURA tijdperk was de zuurstof in de lucht ongeveer 35% en konden dieren die hun hele leven doorgroeien reusachtig groot worden.
In de geneeskunde geeft men weliswaar zuivere zuurstof BIJ de inademingslucht maar je ademt dan nooit onverdunde zuivere zuurstof in.